Storbanker får hård kritik av Konsumentverket

Konsumentverket inleder tillsynsärenden mot tretton finansbolag, däribland flera välkända.

Myndigheterna har funnit allvarliga brister i bolagens kapitalförsäkringar, skriver Svenska Dagbladet.

Avanza, Brummer, Folksam och de fyra storbankerna; Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank är några av de tretton bolag som får hård kritik av Konsumentverket. Myndigheten har sedan i november i fjol granskat kapitalförsäkringar från dessa finansbolag och har upptäckt stora brister.

– Vi har hittat villkor hos alla bolag som är i strid med försäkringsavtalslagen, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket till tidningen.

Konsumentverket kommer nu att kontakta varje enskilt bolag och framföra sina synpunkter. Sker ingen rättelse kan myndigheten vidta rättsliga åtgärder.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.