Svenska Uber betalar inte in skatter i tid

Svenska Uber får kritik av sin revisor för att bolaget inte betalar in skatter och avgifter i tid.

Det internationellt hajpade it- och taxiföretaget Ubers svenska dotterbolag Uber Sweden AB får kritik av revisorerna för att bolaget inte har betalat in skatter och avgifter i tid. Det framgår av bolagets revisionsrapport för 2013 som är inlämnad till bolagsverket.

I rapporten skriver den auktoriserade revisorn Lena Krause att:

”Vi vill fästa uppmärksamheten på att bolaget vid flera tillfällen inte har betalat skatter och avgifter i rätt tid.”

I den orena revisionsberättelsen riktar revisorn också kritik mot bolaget för att årsredovisningen för 2013 upprättats för sent.

Uber Sweden AB är ett dotterbolag till nederländska Uber International Holding BV.

Uber International kontrolleras i sin tur av en nederländsk kommanditbolagsorganisationsform som kallas Commanditaire Vennootschap, ett så kallat C.V.

Namnet på det bolaget är Uber International C.V, ett bolag som har sin bas i skatteparadiset Bermuda.

Enligt en artikel på den San Francisco-baserade sajten 48hillsonline.org kostar Ubers ansträngningar för att undvika att betala skatt i stater runt om i världen mångmiljonbelopp i uteblivna skatter. 

Svenska Ubers vd Robin Reznik säger i en mail-kommentar till revisorns kritik att han beklagar det skedda:

– Det är viktigt för oss att betalningar och bokslut sköts korrekt. Om något kommit in sent är det beklagligt, säger han.

Ubers huvudkontor finns i San Francisco och bolaget har under de senaste åren enligt egen uppgift rullat ut sin verksamhet i cirka 250 städer i ett 50-tal länder runt om i världen.

Bolaget tillhandahåller appar i smarta telefoner som gör det möjligt att beställa och betala bilresor som liknar taxiresor. Uber värderades enligt amerikansk affärspress vid den senaste finansieringsrundan i november i år till ett sammanlagt värde om cirka 40 miljarder dollar, cirka 250 miljarder kronor.

Bolaget har fått hård kritik från den etablerade taxibranschen runt om i världen eftersom branschen menar att Uber utnyttjar kryphål i de lagar som reglerar taxiverksamhet. Här i Sverige har en del av de förare som kör för Uber till exempel dispens från kravet att använda taxameter, vilket branschen menar inbjuder till fusk. Enligt svenska taxiförbundets förbundsdirektör Per Juth kan delar av Ubers verksamhet liknas vid organiserade svarttaxikörningar.

Svenska Uber har ett par hundra åkerier som samarbetar med bolaget. Verksamheten bedrivs i Stockholm och Göteborg, enligt Robin Reznik.

Under det förra verksamhetsåret, trettonmånadersperioden 27 november 2012 till 31 december 2013, var omsättningen inom svenska Uber måttlig och landade på 3,9 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster slutade med ett överskott på 300 000 kronor.

Vd vill inte berätta hur bolagets försäljning har utvecklats i år.

– Vi är ett privatägt företag och kommunicerar resultatsiffror genom vår årsredovisning, säger Robin Reznik.

Den etablerade taxibranschen anser att delar av den Uber-ledda samåkningen är att betrakta som organiserad svarttaxiverksamhet. Vilket är Ubers bästa argument mot den typen av kritik?

– Samåkning handlar om att dela på resurser och kostnader för att få både ekonomi och miljö att räcka till även för kommande generationer. Det är vad vi testar och försöker utveckla med uberPOP, som är tillgängligt till en begränsad grupp användare. Det som händer inom delande-ekonomin kan förändra och effektivisera vår konsumtion, och vi vill vara en del i den utvecklingen, säger Robin Reznik.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets