Affärsvärlden drar ifrån

2012-05-25 07:02 Affärsvärlden Redaktionen
Affärsvärldens chefredaktör Jon Åsberg. Foto: Jörgen Appelgren/Affärsvärlden.

Affärsvärlden drar ifrån konkurrenten Veckans Affärer. Gapet mellan tidningarna har aldrig varit så stort som nu, enligt den senaste mätningen från Orvesto.

Affärsvärlden ökar med 11 000 läsare och når nu 58 000 läsare varje vecka med pappersutgåvan enligt den årliga räckviddsmätningen Orvesto Näringsliv som publiceras idag.

Det innebär att avståndet till ärkerivalen Veckans Affärer drygas ut med 3000 läsare till 11000. Veckans Affärer ökar med 8000 läsare till 47 000 enligt samma mätning. Samtidigt ökar Dagens Industri med 50 000 läsare till 262 000.

Orvesto har gjort om mätmetoden i år och utökat populationen, alltså antalet individer som mätningen avser. Siffrorna är därför inte fullt jämförbara med förra året och samtliga titlar ökar i årets mätning.

- Man får inte dra för stora växlar på den här mätningen när man jämför med förra året. Däremot kan man ju se hur olika titlar rör sig i förhållande till varandra, alltså vilka som tar marknadsandelar och vilka som förlorar. Där fortsätter Affärsvärlden att dra ifrån, säger chefredaktören Jon Åsberg. 

Orvesto Näringsliv mäter tidningsläsandet bland yrkesaktiva och är därmed en smalare undersökning än Orvesto Konsument som mäter läsandet hos hela den vuxna befolkningen. I mätningen Orvesto Konsument hade Affärsvärlden 95 000 läsare 2011 och Veckans Affärer hade 88 000.

Affärsvärldens sajt hade knappt 90 000 unika besökare vecka 19, enligt KIA-index. Veckans Affärer hade knappt 40 000.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet