Analytikernas råd till Börje Ekholm

En styckning är utesluten, uppköp osannolikt. Ericsson står sig bäst på egen hand, menar de analytiker som Affärsvärlden talat med.

Ericsson har haft ett tufft år. Men det är inte första gången. Bolaget har krisat och återhämtat sig flera gånger under 2000-talet.

Det dröjer några år innan vi vet om Ericssons 5g- teknik är tillräckligt konkurrenskraftig för att göra Ericsson till vinnare igen. Till dess gäller att bolaget klarar att hålla sig över ytan. Analytiker och journalister talar om bolaget kan styckas, köpas upp eller fortsätta på egen hand. Det hetaste tipset är att de fortsätter på egen hand.

LÄS MER: Börje Ekholm ny vd för EricssonBörje Ekholm blir ny vd och koncernchef för Ericsson, enligt ett pressmeddelande.

Styckning är en lösning i tiden för stora bolag med stora bekymmer. Men Ericsson är inget ABB eller Volvo. Eller SCA för den delen. I telekomjätten är affärsområdena Nätverk och Tjänster tätt sammanflätade med varandra.

– Bara dumskallar föreslår något sådant, säger ABG Sundall Colliers analytiker Per Lindberg.

Kvar att sälja är de delar av verksamheten som ligger inom affärsområdet Support Solutions, som utgör lite mer än 5 procent av försäljningen. Affärsområdet visar sedan några år tillbaka vinst, men siffrorna är uppblåsta, anser Per Lindberg. Ericsson lägger cirka en fjärdedel av patentintäkterna där. De intäkterna slår rakt ner på sista raden, vilket resulterar i långt finare siffror än vad verksamheten egentligen levererar.

– I allmänhet är kunderna inom Support Solutions andra än operatörer. Synergi¬effekterna med andra delar inom Ericsson är ytterst begränsade. En försäljning av de här verksamheterna vore lämpligt, säger Per Lindberg.

Men även om en sådan försäljning skulle inbringa en slant, är det knappast en långsiktig lösning för att få Ericsson på fötter igen. Affärsområdet är på tok för litet för det.

Bättre än styckning är en försäljning av hela Ericsson. Den kandidaten det oftast talas om är amerikanska Cisco. De bägge bolagen ingick förra året ett strategiskt partnerskap. Det finns en hel del som talar för en affär. Ericsson och Cisco kompletterar varandra väl. Cisco är visserligen mycket större, börsvärdet är 1 50 miljarder dollar jämfört med Ericssons 150 miljarder kronor. Men båda har starka positioner inom sina respektive områden, data och tele.

Cisco och Ericsson skulle tillsammans bli det ICT-företag, alltså Information and Communications Technology-företag, som de inte lyckats med var och en på sitt håll. Något som Huawei, trots sin korta historia, har lyckats med och som Nokia/AL är på god väg med.

Men svårigheterna att integrera olika ¬bolag i tekniksektorn talar emot. Och det är en viktig faktor. Exempel på framgångsrika sammanslagningar eller uppköp bland ¬telekomleverantörer är svårt att hitta. Många gånger har det blivit både dyrt och dåligt.

– I den här verksamheten, om du köper teknik så köper du människor. Det är förklaringen till att många stora techbolag har misslyckats med sina förvärv, säger Ciscos vd John Chamber i boken Integrating Newly Merged Organizations.

LÄS MER: Så belönas Ekholm vid framgångI syfte att “ytterligare stärka vd:s intressegemenskap med aktieägarna”, kommer storägarna Industrivärden och Investor att ingå ett optionsavtal med Ericssons nya vd Börje Ekholm. Det framgår av ett pressmeddelande från Industrivärden och Investor.

Som exempel nämner han AT&Ts sammanslagning med NCR. Men exemplen är många fler. Nokia Siemens drogs länge med stora problem, liksom Alcatel-Lucent.

Rent generellt gäller att de flesta teknologiförvärv inte blir så lyckosamma, enligt en person som arbetat i ledande ställning i branschen i många år.

– Sannolikheten för att man misslyckas är större än att man lyckas, säger den tidigare toppchefen.

Man ska också komma ihåg att Ericsson och Cisco är ärkerivaler. Inte minst efter att Cisco inledde samarbetet med Intel och lanserade Wimax, en direkt konkurrent till 4g. Det som talar för är att de bägge bolagen nu kan samsas är att de nu har gemensamma fiender i Huawei och Nokia AL.

Men en fusion mellan Cisco och Ericsson är alltså ingen enkel match, även om de produktmässigt kompletterar varandra väl. Redan i dag, när de samarbetar, gnisslas det över att Ericsson fortsätter att försöka utveckla egna routrar, parallellt med att de säljer Ciscos.

Även andra spelare är tänkbara köpare av Ericsson. Däribland elektronikkonglomeratet Samsung, och it-jättar som Google och Apple. Koreanska Samsung har i dag en väldigt liten marknadsandel på mobilsystem utanför hemlandet och kommer att ha svårt att bli en betydelsefull spelare utan att göra förvärv. Google har en vision om att koppla ihop hela världen och att då äga ett företag som kan se till att det blir gjort är ingen dum idé. För Apples del är det framför allt Ericssons patentportfölj man vill åt. Skulle Apple köpa Ericsson, skulle de sannolikt sälja ¬radiodelen till exempelvis Samsung.

En inte obetydlig faktor är vad den svenska regeringen säger. En försäljning av ¬Ericsson vore problematiskt ur flera aspekter, både för det svenska forskningssamhället och av säkerhetsskäl. Även om båda huvudägarna i familjen Wallenberg och Handelsbankssfären genom Industrivärden är beredda att släppa sina andelar, så kan Rosenbad trycka på för att behålla Ericsson som svenskt bolag.

Kvar återstår att fortsätta som nu. Och det är inte nödvändigtvis något dåligt alternativ. För även om Ericsson har problem i dag, är bolaget fortfarande väl rustat för fram¬tiden. Huawei må ha tagit mark de senaste åren, men varken USA, Japan eller Korea vill göra sig beroende av kinesiska leverantörer av data- och telekomutrustning. På dessa marknader har Ericsson fortfarande en betydande marknadsandel. I USA uppgår den till nästan 50 procent. I Japan och Korea är marknadsandelen närmare 30 procent.

Tappet i total marknadsandel är förstås inte oviktigt, men ungefär hälften av världens basstationer säljs i Kina. Kinas fasta nät är underutvecklat, då blir behovet av basstationer stort. I Europa har Ericsson, Nokia AL och Huawei ungefär en tredjedel av 4g-marknaden var.

– Basstationerna med 5g kommer att sitta tätare. Och de kommer att kräva uppgraderingar. Ericsson kommer också få utlöpare inom andra segment. Det räcker långt, säger Per Lindberg.

Han förespråkar ett koncentrerat Ericsson, som lägger resurserna på det de är bra på: radio. Genom att ligga i framkant och erbjuda den bästa programvaran finns stora vinster att hämta.

Men framgångarna, om de kommer, lär dröja och det gäller för Ericsson att ta sig helskinnade dit. Rapporten för det tredje kvartalet var ingen munter läsning. Trots att bolaget vinstvarnat, fick den kursen att sjunka ytterligare. Intäkterna föll med 14 procent och resultatet före skatt var negativ. Senast Ericsson uppvisade kvartalsförluster var 2007–2009.

Därtill är oron förstås stor att Ericssons 5g-erbjudande inte är så konkurrenskraftigt, varken sett till pris eller kvalitet, att det kan hjälpa bolaget ut ur krisen. Ericsson lägger mycket pengar på att det ska bli det, men det gör även andra branschaktörer. Nu blir det Börje Ekholms uppgift att se till att Ericsson står sig i den konkurrensen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.