Credit Suisse: Tv:n kan dö inom fem år

2011-12-05 07:15 Jonas jonas_melzer

Det kan ta så lite som fem år innan traditionella tv-sändningar är ett minne blott. Det skriver Credit Suisse i en ny analys.

I en ny analys från storbanken Credit Suisse som branschsajten Ad Age tagit del av framkommer att televisionen så som mediet används och finansieras idag har fem år kvar innan det går samma öde till mötes som den fasta telefonin.

I analysen framkommer att unga människor och nybildade hushåll inte är villiga att betala för kabel-tv.

Under 2012 väntas 200 000 färre abonnemang tecknas i tv-landet USA.

Av de 1,8 miljoner nybildade amerikanska hushållen som kom till under 2011 tecknade endast 16, 9 procent betal-tv-abonnemang.

2004 hade närmare alla amerikanska hushåll en fast telefon.

Idag saknar var tredje amerikanskt hushåll fast telefon. Det tog alltså fem år för den fasta telefonin att kollapsa och traditionell betalt-tv med ett fast abonnemang väntas ha samma utveckling.

Enligt Credit Suisse analytiker ser unga inget skäl till att varken betala för tv eller fast telefoni.

”De växer upp i en kultur som baseras på internet där mantran som ’Varför ska jag betala för tv?’, ’Betal-tv är en blåsning’ och ’Det där kan jag hitta gratis på webben’ växer sig starkare. Vi fruktar att några av dessa konsumenter kommer att anse att betal-tv är väldigt mycket mindre relevant för deras livsstil än vad deras föräldrar tyckt”, skriver Credit Suisse-analytikern Stefan Anninger i analysen.

Jonas jonas_melzer

Mest läst

ANNONS

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet