Drömmer om privat tunnelbana

2012-07-04 12:08 Erik Wahlin
Torbjörn Rosdahl, finanslandstingsråd på Stockholms läns landsting, Alexander Kielland, projektutvecklingschef på Skanska Sverige och Anders Lindström, vd SL diskuterade offentlig-privat samverkan på Affärsvärlden och Deloittes seminarium på onsdagsförmiddagen i Almedalen. Foto: Christer Ahlgren

En privatägd tunnelbana som inte ingår i SL-kortet. Det kan bli verklighet om den högste ansvarige politikerns vision blir verklighet.

Torbjörn Rosdahl (M), Stockholms läns landstings finanslandstingsråd, är en av de drivande krafterna bakom den privata lösningen av nya Karolinska sjukhuset i Solna. Sjukhuset byggs och drivs av Skanska, ett kontrakt värt 52 miljarder kronor under 30 år.

På Affärsvärlden och Deloittes seminarium på onsdagsförmiddagen i Almedalen berättade Torbjörn Rosdahl om sin framtidsvision för utbyggnaden av tunnelbanan i det snabbväxande huvudstadsområdet.

- Om vi nu ska ha tunnelbana i varje väderstreck kanske vi ska ha en finansiär som bygger åt ett väderstreck? Den delen av tunnelbanesystemet behöver inte nödvändigtvis ingå i SL-kortet. Folk är kanske beredda att betala lite extra för att få tillgång tunnelbanan.

SL-kortet är Storstockholms lokaltrafiks månadskort.

SL vd Anders Lindström ser också gärna nya lösningar att bygga ut den kapitalkrävande men effektiva tunnelbanan, utan att behöva höja skatten.

- Men det måste vara ett rejält köttstycke av tunnelbanesystemet som drivs av privata intressen. Jag tror inte på att en privat aktör äger tre stationer.

Torbjörn Rosdahl tar Arlanda Express, ett privatägt snabbtåg mellan Stockholms innerstad och flygplatsen Arlanda, som ett exempel på fungerande lokaltrafik som inte ingår i SL-kortet. Samtidigt var finanslandstingsråd inte speciellt optimistisk över rikspolitikernas vilja att främja offentlig-privat samverkan, OPS.

- Oavsett om vi har en röd eller blå regering finns inget intresse att underlätta för oss som vill ha mer OPS.  

SL-vd:n Anders Lindström berättade också att han förhandlar med A-Trains, som driver till Arlandabanan, om att öppna Arlanda för pendeltågstrafik. Då skulle passagerarna på pendeltågen betala 60 kronor när de stiger av på flygplatsen.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet