Elbilarna kan skapa nästa oljekris

Enligt Bloombergs beräkningar kan elbilarna sänka oljebehovet med 2 miljoner fat om dagen, redan år 2028.

Under fjolåret steg försäljningen av elbilar med 60 procent globalt. Utvecklingen för solpaneler är ungefär likadan – plus 50 procent årligen. Försäljningen av Led-lampor ökar i ännu snabbare takt med en tillväxt på 140 procent per år. Samtidigt har priset på batterier fallit med 35 procent under fjolåret, vilket enligt Bloomberg New Energy Finance (BNEF) betyder att vi nu börjar se starten på en massmarknad för elbilar.

För att elbilarna ska nå den breda massan måste dock följande fyra kriterier infrias, enligt BNEF:

1. Regeringar måste erbjuda incitament för att sänka kostnaderna.

2. Tillverkarna måste acceptera extremt låga vinstmarginaler.

3. Kunderna måste vara villiga att betala mer för en elbil.

4. Kostnaden för batterier måste ned.

Enligt Bloomberg håller de tre första punkterna redan på att infrias, men det lär inte bli ihållande. Kostnaden för batterier är däremot på väg i rätt riktning. Som det ser ut i dag utgör kostnaden för batterierna en tredjedel av tillverkningspriset för en elbil.

Senast år 2040 bedömer BNEF att elbilar avsedda för längre körsträckor kommer att kosta mindre än 22 000 dollar, knappt 190 000 kronor. Men redan inom några år planerar biltillverkare som Tesla, Chevy och Nissan att sälja elbilar för cirka 30 000 dollar styck, drygt 250 000 kronor.

BNEF spår att andelen elbilar globalt lär uppgå till 35 procent av det totala antalet bilar år 2040. Oljekartellen Opec däremot tror att elbilarna bara utgör 1 procent vid samma tidpunkt.

Inom loppet av tolv år spår BNEF att elbilarna blivit så många att efterfrågan på olja dämpas med två miljoner fat om dagen, 730 miljoner fat per år. De slår slutligen fast att när väl oljekraschen kommer så lär det bara vara början på vad som komma skall. För varje år som går kommer fler elbilar ut på vägarna, vilket leder till lägre efterfrågan på olja.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.