Engångsposter lyfte BMW

2017-04-20 13:38 Direkt Affärsvärlden
Foto: IBL

Den tyska biltillverkaren BMW rapporterar en växande vinst för årets första kvartal med stöd av en uppvärdering om 183 miljoner euro av kart- och positioneringstjänsten Here som BMW köpte tillsammans med biltillverkarna Audi och Daimler från telekombolaget Nokia under 2015.

Det rapporterar Financial Times.

Sammantaget steg BMW:s kvartalsvinst med 27 procent jämfört med det första kvartalet i fjol, från 2,37 till 3,0 miljarder euro. Däribland bidrog en annan uppvärdering inom kategorin övrigt med 122 miljoner euro, samtidigt som ett högre bidrag kom från BMW:s samriskbolag i Kina.

Den tyska biltillverkarens intäkter i kvartalet steg med 12,4 procent till 23,45 miljarder euro, medan marginalen inom bolagets bilverksamhet däremot sjönk från 9,4 till 9,0 procent.

Aktien utvecklades sidledes efter rapportbeskedet, sannolikt eftersom vinstlyftet drevs av engångseffekter, noterar finanstidningen.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet