Falkengren: Digitaliseringen är en hajp

2016-02-05 09:28 Ola Söderlind
Annika Falkengren, vd på SEB. Foto: All over press

De svenska storbankerna anses av många bedömare ligga efter konkurrenterna när det kommer till den digitala utvecklingen. Men enligt SEB:s vd Annika Falkengren är digitaliseringen i banksektorn bara "en hajp".

Teknikutvecklingen har banat väg för en rad nya aktörer på finansmarknaden som satt press på de traditionella storbankerna.

Enligt en rapport från Juniper Research i december 2014 så kommer den globala marknaden för digitala betalningar att växa till närmare 5 000 miljarder dollar till år 2019.

De svenska storbankerna har investerat stora belopp för att hänga med i den digitala utvecklingen. De har också fått utstå kritik för att de legat efter på området. Något som SEB:s vd Annika Falkengren nyligen kommenterade.

- Svenska banker är inga sömniga elefanter. Vi har kommit ganska långt i digitaliseringen, sade hon till Dagens Industri i slutet av januari i år.

I samband med att SEB presenterade sin kvartalsrapport under torsdagen, gjorde bankens koncernchef ett nytt uttalande om digitaliseringen i banksektorn.

- Det är en hajp. Det är ungefär som med it-boomen. Vad det i själva verket handlar om är relationer med kund, säger hon till Dagens Nyheter.

SEB:s rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2015 föll till cirka 5,5 miljarder kronor från närmare 6,6 miljarder kronor under samma period året innan.

Trots ett vikande resultat var det 10 procent över marknadens förväntningar och aktien steg med nästan lika mycket i den efterföljande handeln på torsdagen och stängde på drygt 87 kronor.

Ola Söderlind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet