Fingerprints vd: Vi måste se till att det inte sker läckor

Fingerprint är nöjda med att både den bakåt- och framåtblickande ägardialogen vid stämman blev rak och saklig. Framöver ska biometribolaget vara bättre på att själva äga berättelsen om sin fortsatta teknikutveckling, den ska inte få ske via läckor.
Fingerprints vd: Vi måste se till att det inte sker läckor - fredrikson-wareby-fingerprint-700_binary_6842646.png

Det säger bolagets vd Christian Fredrikson och styrelseordföranden Jan Wäreby till Affärsvärlden efter torsdagens stämma i Göteborg.

Hur kändes dialogen med de många, företrädelsevis mindre, aktieägarna och Aktiespararna vid gårdagens ganska långa stämma?

– Vi tycker att den kändes väldigt bra. Då det varit olika händelser kring bolaget det senaste året, och många frågor i luften, blev det väldigt bra att ha alla på plats. Vi har hur många mindre engagerade ägare som helst, och även väldigt engagerade större ägare. Framförallt Christian (Fredrikson) gavs möjlighet att lite i lugn och ro gå igenom läget och hur vi ser på situationen, både framåt och tillbaka till det som har hänt, och ta frågor. Många av de frågor som vi får i olika sammanhang, via investor relations, riktade till mig och Christian personligen och sådant som snurrar runt i twitter-flödena, kom upp i luften. Jag kände att vi fick möjlighet att belysa frågorna på ett lugnt och sakligt sätt och det är jag väldigt nöjd över, svarar styrelseordförande Jan Wäreby.

Vd Christian Fredrikson instämmer med ordföranden.

– Jag tog även möjligheten att mingla med de otroligt engagerade aktieägarna inför stämman, och jag tycker att det var bra att de frågor som cirkulerat kring bolaget sedan kunde diskuteras på stämman. Det var min första svenska årsstämma och jag tycker att det var en fin, professionell och rak stämma, säger Fingerprints vd.

Informationsgivningen, som många haft synpunkter kring och som det skrivits väldigt mycket om, måste förstås redas ut. Men kan ni som teknologer tycka att det kan bli lite tråkigt att bolagets bevisat framgångsrika teknik hamnar lite i skymundan?

– Jag är en ingenjör som brinner för kunder och produkter. Jag har alltid älskat det och det är därför jag varit i teknologibranschen hela mitt liv, jag känner inte till någonting annat. Så visst brinner jag för att berätta om vad biometri är, var det kan hamna och vad vi ska åstadkomma. Får jag välja är det förstås det som jag vill lyfta fram. Men samtidigt måste vi, som jag sade i går, fortsätta att berätta och utbilda. Jag vill här även tala öppet kring utmaningarna. Vi ska inte peka på andra och säga att de har fel när de ställer frågor kring våra saker. Och vi måste se till att det inte sker läckor, det hör till spelreglerna, säger Fredrikson.

LÄS ÄVEN: Affärsvärldens rapportering från själva årsstämman

Upplever ni att ni täppt till riskerna för informationsläckor framåt? I den mån det går, självklart kan det ju ske ändå.

– Med det tillägget så upplever jag att vi har gjort mycket. Vi har utbildat internt med ordentliga genomgångar av vad insider betyder, för alla relevanta personer. Vi har gått igenom allting från hur vi dokumenterar, hur vi skickar dokument, hur vi får så få som möjligt at behöva bli inblandade, kring vem som har tillgång, att vi har loggböcker och att information som vi bedömt som relevant rör sig snabbt ut till marknaden. Vi har ändrat på mycket och gjort mycket, och allting annat råder det nu nolltolerans mot. Som jag sade i går blir det aldrig perfekt med hundra procents säkerhet, men det måste vara ett konstant arbete, säger Fingerprints vd.

Det lät som att ni är öppna för mer förvärv i går. Hypotetiskt: är det andra biometriområden än just fingeravtrycksigenkänning för smartphones som är mest intressanta?

– Vår strategi är att expandera till det ledande biometriska bolaget i världen. Då tittar vi i tre steg: vad innoverar vi själva, vilka partnerskap bygger vi upp, och här är det jätteviktigt att de är utåtkopplade, och vad köper vi. De köp vi gör sker för att sätta fart på vissa ip (immateriella rättigheter) och jag ser det som en helt normal del av portföljen. När det gäller våra partnerskap och köp sker det hela tiden saker som vi inte går ut med, saker som är så små att de inte behöver annonseras. Allting behöver inte vara av storlek, som när vi köpte Delta ID, och jag ser det här som en helt kontinuerlig process, svarar Fredrikson.

Vilka är absolut viktigaste uppgifterna för Fingerprints organisation under 2017?

– Vi har alltid målsättningar vid sidan av vår strategiskt långsiktiga målsättning. För året ska vi dels försvara och sköta om vår kundbas inom mobiltelefoni. Det kräver självklart ny innovation, inleder Fredrikson och fortsätter:

–  Det andra är att få igång de nya segmenten. Här prioriterar vi först pc, där vi kommit in, sedan smarta kort, internet of things (iot, sakernas internet) och sedan embedded. Inom iot, alltså allt uppkopplat som får ström, har jag tre exempel som ligger lite olika till i tiden: lås, som ligger bra till och där exempelvis husbyggande i Kina gör att det går volymer hela tiden, olika sorters fjärrkontroller, ett område som är på gång, och sedan wearables som betalsystem, med olika sensorer som identifierar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.