Företaget som växer snabbast i Sverige

2010-05-19 07:55 Linda Vikström
- Där tänker jag nog mer med hjärtat än med hjärnan, säger elinstallatören Andreas Qvarfort. Foto: Ewa Levau

Mycket stora projekt och en avdankad fotbollsspelare. Det är Andreas Qvarforts tillväxtrecept. Affärsvärlden åkte till Malmö för att ta reda på hur man ökar omsättningen med över 100 procent i snitt under sex år.

Under de senaste sex åren har elinstallatören APQ El ökat sin omsättning från några miljoner kronor till 116 miljoner, varit konstant lönsamt och vuxit till 185 anställda. Hur det gick till? Tja, det var inte så komplicerat. Åtminstone låter det så när man lyssnar på Andreas Qvarfort, vd och grundare.

Livet som entreprenör började med att han, efter några år som anställd elektriker, ville bli sin egen. Han sade upp sig och började ta egna uppdrag. Företagsnamnet skapade han med de egna initialerna, (P för mellannamnet Peter) och en verksamhetsbeskrivning: APQ El. Snart behövde företaget en ordförande, en erfaren person som man kan lita på. Peter Qvarfort frågade sin pappa, Tommy.

- För tre år sedan satsade pappa lite pengar i bolaget också, så vi har inga externa ägare.

För att växa hållbart har grundregeln "uppdrag först, investering sedan" gällt. Efter att han hade arbetat ensam i bolaget under ett par år blev projekten större och Andreas Qvarfort anställde en medarbetare. Ytterligare något år senare behövdes fler elektriker och montörer. För att vara säker på att få in rätt medarbetare anställde han folk som han själv arbetat tillsammans med. Men för sju år sedan räckte inte hans kontakter för att täcka personalbehovet. APQ El - som då hade ett 20-tal medarbetare - hade just gjort ett stort renoveringsarbete i en bankfastighet.

- Det var ont om tid, men grabbarna ställde upp och jobbade övertid så det gick bra. Men efter det projektet kände jag att om vi ska ta extremt stora projekt så måste vi bli mycket större och bredare.

Frågan var bara hur en liten elfirma skulle klara en så snabb expansion som krävdes för att nå den utökade målgruppen. Efter att Andreas Qvarfort diskuterat saken med sin ordförande började man bearbeta det tidigare fotbollsspelaren Roland Persson, då hög chef på ett konkurrerande företag. Värvningen lyckades efter några månaders övertalningskampanj. Företaget fick en erkänd vice vd med ett svårslaget kontaktnät. Men inte bara det.

- Roland tog också med sig fyra ledande tjänstemän och ett 30-tal montörer. Vi gick från 20 till drygt 50 personer i ett slag, säger Andreas Qvarfort.

- Det blev en liten bomb i branschen. Kunder och leverantörer började ringa en timme efter det att rekryteringen blivit officiell.

Chockrekryteringen blev startskottet för något av en ny era för APQ El. Kundtillströmningen ökade, inte minst på grund av en strategisk investering: APQ El är sponsor av Malmö FF.

- Jag tror inte att vi hade fått uppdraget för Swedbank Stadium, där vi gör ljud och ljus värt 70 miljoner kronor, om vi inte varit med i nätverket runt sponsorskapet.

- Det sätter en viss prägel, man får till exempel kontakt med resten av de ungefär 100 företag som är sponsorer.

Många på företaget är fotbollsintresserade och brukar gå på matcher tillsammans.

Det verkar vara rätt grabbigt här?

- Fruktansvärt! Det är ju skitkass. Det blir mycket bättre stämning när det finns kvinnor på företaget.

Av företagets 155 montörer är två kvinnor.

- Tyvärr är det få kvinnor som utbildat sig inom yrket. De som har sökt jobb här har jag tagit in.

Så det är inte genusfrågan som ligger bakom den rekordstarka utvecklingen. Utan...

- Jag tror att vi har en oerhörd bredd på vad vi kan göra. Det är det som skiljer oss från konkurrenterna, eftersom det gör att vi kan ta gigantiska projekt - och utföra allting inom det, säger Andreas Qvarfort.

I dag är APQ EL ledande i Malmö, som också är den helt dominerande marknaden för företaget. Företaget kommer att fortsätta sina investeringar i ny teknik men även försöka sig på en geografisk expansion, om än inte så långt bort.

- Det handlar kanske om en radie på tio mil. Jag har alltid älskat Halmstad, folket där är så trevligt, och så är det bra sysselsättningsgrad där. Så om jag ska öppna fler kontor blir det nog i Halmstad.

- Där tänker jag nog mer med hjärtat än med hjärnan. Men samtidigt är det ett bra läge för att kunna ta sig in i Småland, och det är inte så långt från Göteborg heller.

Andreas Qvarfort tycker att företaget klarat sig ganska lindrigt undan finanskrisen. Åtminstone kom man senare in i den, som underleverantör till stora byggen. Det är först under senare hälften av 2009 som krisen nådde företaget. Därmed går man något senare ur den också. Men trots att han ser 2010 som ett ganska tufft år tror han på en fortsatt ökning av omsättningen, från 116 miljoner 2009 till 220 i år.

Flera gånger under intervjun upprepar Andreas Qvarfort att det är de skickliga och engagerade medarbetarna som är den viktigaste framgångsfaktorn.

- Rent spontant känner jag att de anställdas kompetens är något man kommer långt med. Det kvittar hur duktig du är som vd, har du inte den spelar inget annat någon roll.

När han beskriver sina ledarskapsmetoder framkommer ytterligare en sak som påverkat utvecklingen.

- Jag har ett hederligt pappersblock - jo, jag har en Iphone men använder den inte till detta - där jag skriver upp sådant jag måste göra under dagen, direkt när jag kommer till jobbet. Någon kund att kontakta, någon projektledarutbildning att kolla upp...

Även målen för företaget blir tydligt formulerade och dokumenterade. I dag handlar det om delmål, som att införa elektronisk fakturering eller att utöka utbudet med någon ny service. I början var formuleringen mer konkret.

- Ett år tyckte jag att 10 miljoner i omsättning lät trevligt, så då satte jag det som mål och så jagade jag den siffran.

Ytterligare en framgångsfaktor verkar vara att Andreas Qvarfort är en vd som erkänner när han har det tråkigt på jobbet.

- Jag har aldrig tänkt att "nu lägger jag ned företaget och tar ett lönejobb". Men jag har tänkt att vad sjutton, vi lallar runt här, harvar på i samma fålla. Som vilket elentreprenadföretag som helst.

- Då är det dags att göra något så att vi ger eko i branschen igen.

För att klara expansionen har det ibland varit nödvändigt att låna pengar. Andreas Qvarfort har valt att låna från en bank, och är nöjd med det. Första lånet uppgick till en halv miljon kronor och i dag är krediten 12 miljoner kronor. För att få bra bankrelationer är det viktigt att hela tiden ha banken med sig i utvecklingsplanerna, visa på att planerade investeringar är lönsamhetsdrivande. Fast inte ens det hade nog räckt i dag, tror han.

- Hade jag kommit in och velat låna till ett nytt företag i dag, i det läge som är nu på bankerna, hade jag knappast fått lån.

De hårda kraven som bankerna ställer på expanderande företag är ofta överdrivna, tycker Andreas Qvarfort.

- Jag tycker att det är fel, företag ska inte hamna i klistret och inte få låna på grund av att bankerna gör dåliga affärer i utlandet.

På lång sikt är det inte uteslutet att man tar in fler ägare för att finansiera fortsatt tillväxt.

- Jag utesluter absolut inte notering, men vi har inte tittat konkret på det, säger han.

___________________________________________________________



El, jazz och träning

Ålder: 37.

Bor: I villa i Trelleborg, uppvuxen i Åkarp.

Familj: Gift med Felicia, tre barn: 3, 6 och 8 år.

Utbildning: Tvåårigt gymnasium med inriktning på elteknik.

Intressen: Spelar saxofon och klarinett, har tidigare spelat i storband. Kör mc (Suziki Intruder 1400) och spelar golf. Tränar cykling inför Vätternrundan, som han anmälde sig till efter en vadslagning med en kollega.

Favoritmusik: Stan Getz, Miles Davis och Madonna.

Linda Vikström

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet