Google vill bygga in annonsblockerare i Chrome

2017-04-20 11:28 Direkt Affärsvärlden
Google. Foto: IBL

Google har planer på att bygga in en funktion för att blockera annonser i nya versioner av bolagets populära webbläsare Chrome, både för mobilt och stationärt bruk. Det uppger källor med insyn för Wall Street Journal.

Funktionen skulle kunna aktiveras automatiskt vid användning av Chrome och därmed filtrera bort vissa specifika annonstyper som anses förstöra användarupplevelsen för internetanvändarna.

Bland de annonsformer som väntas bli svartlistade är alla former av pop-ups, videoklipp som börjar spela automatiskt med ljud påslaget, samt annonser med olika sorters nedräknare av tid.

Google kan komma att kungöra ändringarna inom några veckor men flera detaljer återstår fortfarande att reda ut, enligt Wall Street Journal. En möjlighet Google överväger är att blockera alla annonser som ligger på sidor som innehåller olämpliga annonsformat - på så vis skulle sajternas ägare tvingas säkerställa att alla annonser på deras sajter lever upp till Googles krav.

Googles ansträngningar för att stoppa irriterande annonser kan tyckas kontra-intuitiva med tanke på bolagets eget beroende av onlineannonser. Men planen är defensiv, enligt tidningens källor. Användande av annonsblockerare har ökat kraftigt på senare år och genom att skapa ett eget filter hoppas Google kunna bromsa tillväxten av externa blockeringsprogram.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet