Hård kritik mot H&M i Indien

H&M ser en framtid med högre löner och större facklig organisering på klädfabriker världen över. I Indien möter dock klädbolaget hård kritik där arbetsrättsorganisationen Cividep hävdar att modejätten enbart "är ute efter pr". Det rapporterar SvD Näringsliv.

“På 15 års sikt har det hänt en del saker. Men mycket av det är struntprat. Rent konkret ser arbetarnas situation likadan ut. Reallönerna har inte ökat. Inte arbetsförhållandena heller”, säger Gopinath Parakuni, generalsekreterare för Cividep.

H&M tillbakavisar kritiken genom att nämna sina samarbeten med Industriall, arbetsrättsorganisationen ILO och svenska IF Metall. Dessutom menar modejätten att det finns mycket kvar att göra när endast omkring 11 procent av alla textilarbetare i Indien är fackligt anslutna.

“Varje år gör vi ungefär 10 000 arbetarintervjuer. En av frågorna vi ställer är om man vet vad en fackförening är. Det som var väldigt tydligt, speciellt i länderna i Asien, var att man till 80 eller 90 procent inte hade en aning om det. För att öka denna kunskap har vi tagit fram utbildningsfilmer som nu setts av 105 000 arbetare bara i Indien”, säger Maritha Lorentzon på H&M:s hållbarhetsavdelning.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.