Klickhetsen har nått storbankerna

Att göra långrandiga marknadsanalyser anses inte längre vara tillräckligt för att vara en bra analytiker på Wall Street. Nu måste analytikerna skriva lockande rubriker och texter för att attrahera finanseliten, skriver Bloomberg.
Klickhetsen har nått storbankerna - notorius-big-analytiker-dylan-affarsvarlden-700-394_binary_6809766.gif

Över 500 000 jobb har försvunnit från världens största banker sedan finanskrisen och analytikerna tvingas allt mer bevisa sitt värde. I den hårda jobbkonkurrensen räcker det inte längre med att ge rätt råd, de ska även stå ut i mängden.

Det gäller i högsta grad den amerikanska storbanken Bank of America Merrill Lynch. Bankens globala analyschef, Candace Browning, basar över 700 analytiker som hon försöker förmå att göra mer djärva prognoser. Uppmaningen kommer med en brasklapp: Gör rätt. Upprepade floppar kan kosta dig jobbet.

– De enda analyserna som är värda något är unika och framsynta. Du måste berätta något för kunderna som de inte redan vet, säger hon till Bloomberg.

Ett känt exempel på bankens försök att göra analyser som går mot rådande konsensus är valutachefen David Woo:s “The Great Divorce” från november 2015. I analysen jämförde Woo förhållandet yuan-dollar med ett dåligt äktenskap och argumenterade för att den kinesiska valutan skulle falla uppemot 10 procent mot dollarn under 2016. I november hade yuanen fallit till den lägsta nivån på åtta månader gentemot dollar, ned 7 procent sedan analysen gjordes.

– Om du får till det, kan det bli en home run, säger David Woo till Bloomberg.

Att sticka ut och skriva underhållande som David Woo kan även bygga ett personligt varumärke. Kit Juckes, global valutachef på Societe Generale, är exempelvis känd för att väva in Bob Dylans låttexter i sina analyser. Ett annat exempel är Shahab Jalinoos, global valutachef på Credit Suisse, som smyckar sina analyser med textrader från rapartisten Notorious B.I.G.

Å andra sidan: den analytiker som väljer att gå mot strömmen och sticka ut hakan, löper också en stor risk för bakslag.

– Ryktet står på spel om du går mot rådande konsensus. Om du är en i mängden kommer ingen att ta notis om att du hade fel, eftersom alla hade fel, säger Daragh Maher, valutastrateg på HSBC:s New York-kontor, till Bloomberg och fortsätter:

– Om allt går din väg ser det bra ut eftersom du var unik eller del av en minoritet och ändå fick rätt. Men om det går fel som blir följden naturligtvis: “Hur tänkte du egentligen?”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.