Miljardärens flytande stad snart verklighet

Med hjälp av pengar från bland annat investeraren Peter Thiel ska världens första flytande stad byggas. År 2020 räknar man med att 250-300 personer ska bosätta sig här.
Miljardärens flytande stad snart verklighet - sea_binary_6819605.JPG
Foto: Ågren Viktor

Under de senaste fem åren har Seasteading Institute arbetat med designen för ett “permanent, innovativt samhälle som flyter till havs”. Planerna har intresserat Franska Polynesien vars öar, som ligger i Indiska oceanen, hotas av översvämning när havsnivån stiger.

Nu har regeringen för Franska Polynesien och Seasteading Institute ingått ett avtal om att inleda bygget av en flytande stad 2019. Staden ska ligga utanför Tahiti, cirka 400 mil söder om Hawaii, där filmen Waterworld för övrigt spelades in. Innan arbetet får grönt ljus måste Seasteading Institute dock bevisa att projektet är miljövänligt och gynnar den lokala ekonomin.

Den första staden ska byggas på ett nätverk av 16 plattformar med en diameter på cirka 50 meter. Varje plattform beräknas kosta cirka 15 miljoner dollar, cirka 135 miljoner kronor. Prislappen för den första flytande staden spås landa på 167 miljoner dollar, drygt 1,5 miljarder kronor. Staden ska innehålla allt från sjukvård till lantbruk och ha tre våningar höga fastigheter med plats för kontor och bostäder.

Målet är att 250-300 personer ska bo på den flytande staden 2020 och att antalet invånare 2050 ska uppgå till runt tio miljoner.

– Vi befinner oss i ett fascinerande skede: regeringar som vi känner dem är på väg att förändras i grunden, säger Randolph Hencken, vd på Seasteading Institute, till Daily Mail.

Seasteading Institute grundades i april 2008 med ekonomisk hjälp från bland annat Peter Thiel. Han är kanske mest känd för att ha grundat Paypal tillsammans med Max Levchin och Elon Musk och varit den första utomstående investeraren i Facebook.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.