Morgan Stanley spår vinstras - sänker riktkurs för klädjätten

2016-03-18 11:47 Affärsvärlden SIX
H&M-butik i Shenyang, Kina. Foto: All over press

Investmentbanken Morgan Stanley spår att H&M:s vinst kan minska med 40 procent till år 2020.

Klädjätten H&M:s vinst per kvadratmeter har minskat med i snitt 720 kronor per kvadratmeter per år sedan år 2007, enligt en analys från Morgan Stanley. Investmentbanken spår att H&M:s vinst kan minska med 40 procent till år 2020 om den rådande trenden fortsätter. Det rapporterar Bloomberg.

Morgan Stanley sänkte i dag riktkursen för H&M till 160 kronor, från tidigare 240 kronor. Rekommendationen är kvar på undervikt.

H&M har under de senaste åren haft en omfattande expansionsplan. I dagsläget är målet att öka antalet butiker med 10-15 procent per år.

Utvecklingen är ohållbar på lång sikt, resonerar Morgan Stanley.

H&M öppnade 413 nya butiker netto under 2015, varav 249 butiker öppnades under fjärde kvartalet. Klädbolaget har nu butiker på 61 marknader.

För helåret 2016 planeras ett nettotillskott om cirka 425 nya butiker, varav den största expansionen sker på befintliga marknader. Kina och USA kommer återigen att bli marknaderna som får flest nya butiker. Under 2016 planeras även för etablering på tre nya butiksmarknader: Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico, vilket innebär att H&M kommer att finnas på 64 marknader vid räkenskapsårets slut.

H&M-aktien backar i dag 2,4 procent till 271 kronor aktien.

Affärsvärlden SIX

Mest läst

ANNONS

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet