MyFC:s vd Björn Westerholm: "Det är där vi ser vår stora potential"

2016-12-01 13:16 Direkt Affärsvärlden
MyFC ser inga kapacitetsproblem med att producera de 400.000 JAQ-mobiltelefonladdare som den kinesiska mobiltelefondistributören Telling har beställt Foto: MyFC

MyFC ser inga kapacitetsproblem med att producera de 400.000 JAQ-mobiltelefonladdare som den kinesiska mobiltelefondistributören Telling har beställt, eftersom allt ska tillverkas av kontraktstillverkare i Kina, men vilken lönsamhet ordern kan tänkas ge går bolaget inte ut med.

Det säger det First North-listade bränslecellsbolaget vd Björn Westerholm till Nyhetsbyrån Direkt på förmiddagen, strax innan ett klargörande pressmeddelande om ett ordervärde på cirka 150 miljoner kronor avseende enheterna i fråga. Aktien har dessförinnan rusat på beskedet.

"Vi har haft Kinapartners under lång tid, och hela den kinesiska ordern, samtliga 400.000 enheter utöver det som händer nu i närtid, kommer att produceras i Kina", säger han.

MyFC använder själva inte ordet "order" i sina pressmeddelanden på torsdagen, utan "commitment" och "garanti". Björn Westerholm använder även ordet "minimiåtagande" avseende antalet 400.000 till Nyhetsbyrån Direkt.

Är det en order?

"Ja, det kan man säga."

När ska leverans och betalning ske?

"I bästa fall börjar vi leverera nu i fjärde kvartalet och senast i det första kvartalet 2017, men den stora volymen kommer att komma under det andra till fjärde kvartalet 2017, med tonvikt på senare delen av 2017."

Vad har ni för rörelsemarginal på ordern?

"Det går vi inte ut med, men den är positiv."

Några smärre kundönskemål om produktförändringar finns, men inget som äventyrar orderns förverkligande enligt Björn Westerholms bedömning.

Ordervärdet 150 miljoner kronor innebär ett styckpris på 375 kronor per laddare i ledet från Telling till MyFC. JAQ:s engångskort, som utöver basenheten krävs för att ladda en telefon med JAQ, innehåller 900 mAh. Det kan jämföras med de 3.350 mAh som en vanlig laddare av typen "powerbank" för 100 kronor i svenskt konsumentled (Clas Ohlson) innehåller.

Enligt Björn Westerholm står Telling, den kinesiska avtalspartnern, dock för hela risken att de 400.000 laddarna i slutänden inte säljs till kinesiska slutkunder.

"Den risken står Telling för", säger han och fortsätter:

"Jag tycker personligen att det här är en fantastisk affär och ett erkännande efter många års slit med att etablera Kina. Det är en stor dag i dag, för oss, för bränsleceller, och för alla intressenter med batteridrivna enheter runt om i världen. Batterierna räcker inte till, och det är därför man vill ha det här."

Björn Westerholm säger att ordern på 1.000 enheter som aviserades i november är en delmängd av de på torsdagen aviserade 400.000 enheterna.

När bedömer du att dessa, de 1.000 första laddarna, kommer att levereras?

"Förhoppningsvis klarar vi av det nu i december, men senast under nästa kvartal. Det är vårt mål, men det finns ingen press på oss: vi ser till att det kommer ut kvalitativa produkter, sedan levererar vi."

Huruvida "steg 3", en avsiktsförklaring om ytterligare 900.000 enheter, blir verklighet avgörs av hur de 400.000 första produkterna tas emot av kinesiska konsumenter, förklarar han. Det är också upp till Telling att avgöra hur produkterna säljs, exempelvis tillsammans med mobilabonnemang eller i butiker. Antalet 900.000 är ett resultat av förhandlingar.

Angående de 400.000 enheterna i steg 2: ska ni sälja laddningskort därutöver, och vad räknar ni i så fall med för intäkter därifrån?

"Det säger vi inte, utan vi offentliggör bara basenheterna i det här avtalet", säger Björn Westerholm och jämför med Nespressobryggare: det är svårt för kaffemaskintillverkarna att prognostisera hur många kaffekapslar kunderna ämnar köpa.

Det är visserligen inkluderat ett ännu odefinierat antal laddningskort i serien om 400.000 laddare, men Björn Westerholm ser ändå stora möjligheter i försäljning av själva korten:

"Det är där vi ser vår stora potential på sikt, och det är där vårt fokus kommer att ligga. Vi vill gärna jobba för att få en hög försäljning av kort."

MyFC-aktien steg kraftigt på torsdagens besked, och var upp cirka 75 procent vid lunchtid, motsvarande ett börsvärde för MyFC på cirka 340 miljoner kronor.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

ANNONS

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet