Ny sökmotor hatar spam

2010-11-02 16:02 Lars-Anders Karlberg
Rich Skrenta, Blekkos grundare, förklarar hur Blekkos ”slash-tags” fungerar.

I går släpptes en helt ny sökmotor ut i cyberrymden. Blekko.com lanseras som en kvalitetssajt som sorterar bort värdelösa sajter och går direkt ned på djupet i sökningen.

- We hate spam. Vårt mål är att städa upp webben och rensa bort spamsajterna, säger Blekkos vd och medgrundare Rich Skrenta.

Med spamsajter menar Rich Skrenta alla de webbsajter som skapats med målsättningen att komma högt upp i Googlesökningar.

Det har växt fram en gigantisk konsultmarknad med experter som specialiserat sig på att göra företagssajter Googleanpassade.

Det nya med Blekko.com är att man för det första valt ut ett antal ämnesområden som man sedan noga genomtröskat efter sajter med relevant och pålitligt innehåll.

Här handlar det om insatser från människor av kött och blod, ungefär som Wikipedia fungerar med sina redaktörer och inte som hos Google med elektroniska spindlar som genomsöker internet på information.

Sedan har man skapat ett par hundra ”slash-tags”, alltså nyckelord för en smalare sökning genom att skriva /sökord.

I sin presentationsvideo på sajten visar Rich Skrenta hur det går till.

Man söker till exempel på ”global warming/date”. Då får man upp artiklar om global uppvärmning sorterat på datum.

Skriver man i stället ”global warming/green” får man upp webbsidor och artiklar som utgår från ett grönt perspektiv.

Vill man se vad de så kallade klimatförnekarna anser söker man ”global warming/conservative”.

Vill man ha en teknikaspekt på global uppvärmning söker man ”global warming/tech” och vill man ha det sorterat i tidsordning skriver man ”global warming/tech/date”.

Man kan också skapa sina egna ”slash-tags” – till exempel Ny Teknik – och själv bestämma vilka källor som ska användas vid sökningar med Ny Tekniks ”slash tag”.

Rich Skrenta är känd i webbsökningsvärlden. Han startade Open Directory Project i mitten av 1990-talet. Han gick över till Netscape 1998, gjorde jobb åt AOL och hjälpte till att starta nyhetssajten Topix.

Med den bakgrunden har han inte haft svårt att få fram riskkapital. Blekko har fått 24 miljoner dollar från bland andra Marc Andreessen, skaparen av världens första webbläsare Mosaic och grundare av Netscape.

Lars-Anders Karlberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet