Outdoor är inne
En friluftstrend sveper fram över världen. Den kommer från USA, men Sverige och Norge ligger främst i Europa.
Friluftsbranschen i Sverige omsatte förra året mellan 10 och 11 miljarder kronor i grossistledet och enligt branschorganisationen European Outdoor Group svarar Skandinavien för 13 procent av hela Europamarknaden.
Antalet svenska företag i branschen är nu så många att man talar om ett svenskt kluster. Det inkluderar börsnoterade jättar som Fenix Group och Thule, privatägda storspelare som Peak Performance, men också mindre företag som tälttillverkaren Hilleberg och Åre Skidfabrik.
Kännetecknande för branschen är en hög kunskapsnivå och innovationstakt när det gäller material. Många av företagen har också en hög exportandel.
– För en utomstående är de geografiska skillnaderna inom Sverige mindre än vad vi tror. Därför kan vi låna cred av varandra och klustret i Sverige blir allas, säger Thules vd Magnus Welander.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.