Oväntat starkt Michigan-index

Konsumenternas förtroende i USA, enligt University of Michigan Consumer Sentiment Index, uppgick till preliminära 90,7 i februari, jämfört med definitiva 92,0 närmast föregående månad. Analytikernas förväntan var 92,0.

Delkomponenten nuvarande förhållanden uppgick till 105,8 jämfört med förra månadens definitiva nivå om 106,4.

Förväntningskomponenten uppgick till 81,0, jämfört med förra månadens 82,7.

Inflationsförväntningarna på tolv månaders sikt uppgick till 2,5 procent, jämfört med förra månadens 2,5 procent.

Inflationsförväntningarna på fem års sikt uppgick till 2,4 procent, jämfört med förra månadens 2,7 procent.

Undersökningen består till 60 procent av konsumenternas förväntningar och till 40 procent av den rådande situationen. Indexet startade 1967 med 100 som utgångspunkt.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets