Qviberg: Vi är en bättre ägare än Kinnevik

Finansmannen Mats Qviberg har köpt Metro Sverige genom investmentbolaget Custos. Nu ska han visa mediebolagen hur slipstenen ska dras. "Vinst är den skickliges belöning", säger han till Affärsvärlden.
Qviberg: Vi är en bättre ägare än Kinnevik - tibbling-qviberg-affarsvarlden-700-394_binary_6825882.jpg

På onsdagsmorgonen stod finansmannen Mats Qviberg och delade ut gratistidningen Metro på Östermalmstorgs t-banestation. Det blev en del höjda ögonbryn, bland annat från vice chefsåklagaren Jan Tibbling på Ekobrottsmyndigheten.

– Han fick en tidning. Det var en kioskvältare, säger Mats Qviberg

Att Qviberg stod och delade ut tidningar hade sin förklaring. Samma dag meddelade hans delägda investmentbolag Custos att man köpt Metro Sverige. Qviberg har följt gratistidningen ända sedan finansmannen Jan Stenbeck startade tidningen i mitten av 1990-talet.

– Jag blev väldigt imponerad av vad han gjorde, men när han gick bort så hamnade Metro lite i skymundan av Kinneviks andra investeringar, säger Mats Qviberg.

Några dagar före julafton i fjol kontaktade han Metros ägare Kinnevik som, enligt Qviberg, ansåg att Custos var en seriös ägare och gick med på att sälja. Anledningen till Metro-köpet är densamma som i alla andra av Mats Qvibergs affärer: att tjäna pengar.

– Det går inte att driva företag med förlust. Det skapar osäkerhet för de anställda, ägare och alla runt omkring. Vinst är den skickliges belöning.

Är du en bättre ägare än Stenbeck?
– Inte bättre än Jan Stenbeck men jämfört med Kinnevik i dag så tror jag definitivt att vi är en bättre ägare.

Du har nyligen köpt in dig i Realtid och nu Metro. Vad har du mer på radarn?
– Det finns mycket till salu där ute. Vad som kommer hända vet du nog själv, det blir hela havet stormar. Expressen och Aftonbladet tappar tvåsiffriga procent varje år av tidningsförsäljningen så det är klart det är jobbigt för gammelmedia.

Enligt Qviberg kommer Metro att behålla pappersutgåvan men mest som ett skyltfönster för reklam. Större potential ser han i det digitala som exempelvis Metro jobb och Metro Mode.

– Den här biten har gammelmedia missat. Via Metro jobb hittar du fler jobbsökare än Arbetsförmedlingen. Det finns enorm potential men vad det är behåller jag för mig själv, säger Mats Qviberg.

Vad gör ”gammelmedia” gör för fel när det kommer till sj��lva affären?
– Jag tycker att det är en utomordentligt dålig ägarstyrning. Det har vi ju märkt på både Stampen och Bonnier. Vi kommer inte låta redaktionerna bestämma själva vad som ska stå i tidningen. Vi kommer inte att lägga oss i vad journalisterna skriver men vad man ska satsa på?

Och vad är det som dina medier ska fokusera på?
– Det tänker jag inte berätta för dig.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets