Regeringen: Inget eget stödpaket till Trollhättan

2011-12-19 15:46 Monica Kleja
Näringsminister Annie Lööf och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Foto: Scanpix

- Ett hårt slag för Sverige och för regionen, men särskilt för Trollhättan och de anställda där, säger näringsminister Annie Lööf. Omkring 3 400 personer blir arbetslösa när Saab går i konkurs. Men regeringen har inget eget stödpaket på lut till Trollhättan.

- Jag vill uttrycka min sympati mot de anställda på Saab, och jag tänker även på underleverantörer och de anställda där, sa näringsminister Annie Lööf vid en presskonferens i regeringslokalerna i Rosenbad i Stockholm för en stund sedan.

Liksom arbetsmarknadsministern Hillevi Engström beklagade hon dagens konkursansökan från Saab.

Ännu vid 16-tiden hade tingsrätten i Vänersborg dock inte fattat beslut om att inleda konkursen.

- Saabs ledning bedömde att man uttömt sina möjligheter att rädda Saab. Vi inväntar ett besked om konkurs från tingsrätten men vill ändå ge vår syn på läget, sa Annie Lööf .

Trots att det länge varit uppenbart att det ekonomiska läget för Saab varit ohållbart, har regeringen inte förberett något eget stödpaket till Trollhättan eller de Saabanställda.

Enligt Hillevi Engström kommer dock samtliga cirka 3 400 Saabanställda att omfattas av så kallade omställningsavtal.

- De kommer att träda i kraft så snart konkursförvaltaren tagit beslut om att säga upp personalen, uppgav hon.

Ansvariga för Arbetsförmedlingen har också lovat att inrätta ett eget kontor inne i Saabfabriken. Ledningen för Arbetsförmedlingen har också uppgett för regeringen att man har gott om personal och resurser att bistå de som nu blir arbetslösa i Trollhättan med omgivning. Flera omstartsbolag står också redo att hjälpa till.

- Det är ett tråkigt beslut. De anställda drabbas hårt av konkursen som vi förväntar oss att tingsrätten beslutar om inom kort. Något positiva i detta är att de anställda står nära arbetsmarknaden. De besitter hög kompetens och har visat stor lojalitet mot arbetsgivaren, sa Hillevi Engström.

Staten har också olika allmänna arbetsmarknadspolitiska stöd som träder in, liksom den statliga lönegarantin.

Annie Lööf räknade upp insatser som regeringen har gjort för att rädda Saab under de senaste åren.

- Det som nu skett är ett avbräck i svensk fordonsindustri. Regeringen har engagerat sig hårt och satsat 450 miljoner kronor per år på fordonsforskning och 3 miljarder i Fouriertransform, för underleverantörerna finns olika utvecklingsprogram, och många av dem har använt sig av Almis företagslån, sa Annie Lööf.

- Staten har också gått in med en garanti på 217 miljoner euro, de anställda fått statliga lönegarantier, vi har träffat intressenter, och haft tät dialog med EIB, med kinesiska myndigheter och andra, fortsatte hon.

Annie Lööf och Hillevi Engström lovade också att inom kort att besöka Trollhättan, fackförbuden och lokala och regional företrädare.

Långdragen dödskamp

Ända sedan Saab i Trollhättan i mars 2005 förlorade den interna GM-kampen mot Opel i Rüsselsheim om nästa generation mellanklassbil har Saabs liv hängt på en skör tråd.

Februari 2009 begär GM Saab Automobile i rekonstruktion under Guy Lofalk.

Juni 2009: Saab skulder skrivs ned med 75 procent.

Juni 2009: Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm vill köpa Saab Automobile.

September 2009: Kinesiska Baic köper rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-3 och Saab 9-5 i Kina.

November 2009: Koenigsegg drar sig ur affären.

December 2009: Holländska Spyker Cars vill köpa Saab Automobile.

Januari 2010: GM vill lägga ned Saab.

Januari 2010: GM accepterar Spyker som ägare och inte ryssen Vladimir Antonov är med.

Februari 2010: Spyker Cars köper Saab, men med GM kvar som delägare med viktiga preferensaktier.

Februari 2011: Svenska Riksgälden ställer garantier för lånen hos Europeiska Investeringsbanken. Saab Autombile sätter delar av koncernen i pant hos Riksgälden.

Mars  2011: Produktionen i Trollhättefabriken stoppas när leverantörerna inte får betalt.

April 2011: Konceptbilen Phoenix presenteras. Phoenix är en helt ny bilplattform som Saab Automobile självt kontrollerar.

Maj 2011: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile Swan.

Juni 2011: De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill köpa 54 procent av Saab Automobile för 245 miljoner euro.

September 2011: Saab Automobile får konkursskydd, återigen med rekonstruktören Guy Lofalk.

Oktober 2011: Pang Da hoppar av uppgörelsen med Victor Muller. Förhandlingar fortsätter med enbart Youngman.

November 2011: GM säger nej till Victor Mullers finansieringsplan kinesiska delägare.

December 2011: Rekonstruktören Guy Lofalk vill att rekonstruktionen upphör.

December 2011: GM säger på nytt nej till kinesisk finansiering.

December 2011: Måndagen den 19 december begär moderbolaget Swedish Automobile de tre bolaget Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.

Monica Kleja

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet