Så slår vi omsättningsrekord

I år platsade 68 företag på Snabbväxarlistan, framtagen av Ahrens Rapid Growth. Vd:arna i listans topp förklarar hur man slår omsättningsrekord med råge, år efter år.

”Vi vågar anställa först”

Tvåan: Student Consulting

Tillväxtknep: Kaxighet

Luleåkillen Tobias Lindfors startade inte med två tomma händer, utan fyra. Han och kursaren och medgrundaren Niklas Larsson började med att hyra ut sig själva, mest för att dryga ut studiemedlen. Men snart blev uppstickarföretaget inom bemanningsbranschen beroende av tillväxt. ”Om tio år omsätter vi 100 miljoner”, sa han 1998. Få personer tog honom på allvar. 2009 omsatte Student Consulting 402 miljoner kronor, vilket är sämre än förra årets 411 men tillräckligt för att placera företaget på en andraplacering på listan. Nu är det läge att satsa stort igen, efter ett lite försiktigt 2009, tycker Tobias Lindfors. Under mars hade Student Consulting en omsättningsökning på 58 procent och under första kvartalet fördubblades antalet internt anställda till 236 personer. Antalet personer i uthyrningsbanken uppgår till ungefär 700 personer. Och fler lär det bli inom kort. Man vinner inget på att invänta positivare konjunktursignaler. Då tappar man farten, menar Tobias Lindfors.

– På Student Consulting lever vi som vi lär, vi vågar anställa och satsa innan konjunkturen vänder. Vi är en extremt flexibel organisation och kan därför omedelbart ta tillvara konjunktursvängningar, säger han.

”vi vill ha roligt”

Trean: TAT The Astonishing Tribe

Tillväxtknep: Lust

– Vi är duktiga på att göra det vi tycker är roligt, det är det enskilt viktigaste för vår tillväxt, säger Charlotta Falvin, vd.

Det som är roligast i världen, enligt de TAT-anställda, är att göra användargränssnitt med avancerad teknik och design till framför allt mobiltelefoner.

Den som söker jobb på TAT måste genomgå ett rolighetstest.

– Kan den sökande inte övertyga oss om att han eller hon tycker att det här är riktigt, riktigt roligt så får man inte jobbet. Sådana som ser oss som en karriärstege eller gillar lönen ska vi inte ha.

– Vår enkla devis är att om medarbetarna från vd till assistent tycker att det är roligt att jobba så blir resultatet bättre. Sedan är det totalt lögnaktigt att man kan komma dit helt och hållet men vi vill sträva dit.

TAT fick en bra start i början av 2000-talet.

– TAT råkade sitta i Lund, nära Sony Ericsson som på den tiden var ett progressivt företag, man råkade ha kompisar som jobbade inne på Sony Ericsson, så det fanns en kund från början.

TAT har ökat sin omsättning med i genomsnitt nästan 100 procent under de senaste sex åren, med 35 procent under förra året, till 160 miljoner. Världen väntar på mer utveckling från Malmö-företaget, enligt Charlotta Falvin.

– Om du går ut i användargränsnittområdet så vet vem som helst i världen vilka vi är. Det låter skrytsamt men… vi är jättestolta över det.

TAT har även inlett samarbeten med Volvo och andra företag i fordonsbranschen.

– Där är vi däremot new kids on the block, säger Charlotta Falvin.

”Vi kan inget om vård”

Fyran: Achima Care AB

Tillväxtknep: Branschbyte

– Achima grundades 2001 och vi hade en väldigt spretig verksamhet i början, säger Stefan Johansson, vd.

Fokus i bolaget låg på konsultverksamhet inom fartygskonstruktion. En bred målgruppsstudie förändrade allt.

– Vi såg att vården var oerhört lite penetrerad av privata alternativ så vi bestämde oss för att bli ett sådant.

Ett stort steg? Inte alls, tycker Stefan Johansson.

– I studien såg vi också att inom den offentliga sjukvården är man bra på just vård, men inte på management. Det kan vi.

Första försöket på den nya marknaden togs 2003 genom att Achima, nu med tillnamnet Care, började hyra ut sjuksköterskor. Men i dag hyr Achima Care inte ut personal utan sysslar med entreprenadverksamhet. I dag driver företaget sex vårdcentraler.

– Vår första vårdcentral, i Älmhult, tog vi med argumentet: Vi kan inget om vård. Det var klarsynt och djärvt av dem att våga ta oss.

Största orosmomentet är höstens val. Stefan Johansson vill inte ha en ny regering.

– Ett maktskifte kan naturligtvis påverka oss. Det är hotet vi har framför oss. När politikerna slåss ideologiskt kan vad som helst hända.

”Många tycker sälj är fult”

Femman: Sylog Sverige

Tillväxtknep: Kundvariation

Johan Jacobsson, vd på it-konsultföretaget Sylog, säger att han inte sett så mycket av lågkonjunkturen, åtminstone inte i form av vikande efterfrågan.

– Vi har varit duktiga på att sprida riskerna. Vi jobbar med 40-50 kunder, i stort sett samtliga börsnoterade, och de finns inom olika branscher. Så när det dras ned i fordonsbranschen går det upp i medicinbranschen samt spel och underhållning, säger han.

För att vara en bra konsult måste man nog vara en speciell människotyp, säger Johan Jacobsson som har ett 70-tal anställda.

– Öppen, social och tänka i en helhet. Hur kan vi göra vår kunds tillvaro bättre.

Han tycker att säljare har världens finaste jobb.

– Ja, vi jobbar väldigt sälj- och kundorienterat. Många av våra konkurrenter tycker att sälj är något fult.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.