SAS-vd:n: Djupt otillfredsställande

2012-05-03 09:29 Affärsvärlden Redaktionen

SAS vd Rickard Gustafson anser att resultatet för flygbolagets första kvartal är djupt otillfredsställande.

Han ser förutsättningar för förbättring framöver tack vare bland annat nöjda kunder och det pågående besparingsprogrammet, men är i övrigt återhållsam med framtidsinriktade uttalanden.

Det framgår av en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på torsdagen strax efter bolagets rapportpresentation.

"Resultatet på minus 1,1 miljarder kronor före skatt är naturligtvis djupt otillfredsställande, men det finns förklaringsfaktorer och det beror inte på att vi inte har en konkurrenskraftig produkt", säger han och nämner en stigande RASK (enhetsintäkt) och kabinfaktor som ljuspunkter. Dessutom prisar kunderna, enligt Rickard Gustafson, bland annat bolagets punktlighet.

"Konkurrenstrycket är hårt, vilket avspeglas bland annat i att yielden är ned med 2,3 procent under kvartalet. Samtidigt har kunderna kvitterat att vi har en väldigt bra produkt, vi har fler resenärer och kabinfaktorn är upp över 2 procentenheter, så enhetsintäkten blir faktiskt positiv med 1,7 procent under kvartalet. Så vi står starka i konkurrensen", säger han och uttrycker "stora förhoppningar framöver".

Han förklarar det negativa resultatet främst med stigande bränslepriser:

"Det som drabbar oss hårdast är det generella branschproblemet med ett bränslepris som har dragit iväg och som är svårt att fullt ut kompensera sig för. Bränslepriset har gått upp med nästan 6 procent i kvartalet, vilket har gett en kostnadsökning för SAS på cirka 350 miljoner kronor för oss. Utöver det ligger ett utökat underhåll under det första kvartalet, cirka 80 miljoner svenska kronor."

För 2012 har SAS skyddat sig för bränslepriser som överstiger 1.000 dollar per ton.

Den del av kostnadsbesparingsprogrammet på 3,5 miljarder kronor under 2012-2013 som kommer från förändrade kollektivavtal, 1 miljard kronor, är fördelad över samtliga delar av SAS verksamhet.

"Det är alla länder och alla yrkesgrupper, samtliga fackförbund är med och bidrar och den här miljarden är fördelad på de olika yrkesgrupperna. Sedan är det så att de största besparingarna ligger på vår flygande personal", säger Rickard Gustafson.

Därutöver kommer 400 miljoner kronor från en minskning av administrativ personal med 300 tjänster.

SAS främsta utmaningar för resten av 2012 är enligt Rickard Gustafson att hantera ett fortsatt osäkert ekonomiskt klimat och stigande bränslepriser.

"Världsekonomin påverkar inte så mycket om våra kunder reser över huvud taget, men däremot var i planet de sätter sig, och det påverkar våra snittpriser väldigt mycket", säger Rickard Gustafson.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet