Scania och Ericsson i nytt samarbete

MWC, BARCELONA. Scania One – det är namnet på lastbiltillverkarens nya digitala portal för uppkopplade fordon. Tekniken bakom har utvecklats av Ericsson.
Scania och Ericsson i nytt samarbete - Scania-Ericsson-700-394-ny-teknik_binary_6828360.jpg

Digitala lösningar och tjänster är en viktig del av Scanias framtidsstrategi. I dag är över 250 000 av tillverkarens fordon uppkopplade till nätet.

Målet för Scania är att försäljning knuten till digitala tjänster ska omsätta 10 procent i år – och 30 procent om tio år.

En viktig pusselbit för att nå det målet är den digitala plattform som Scania lanserade i dag på Mobile World Congress (MWC).

Åkerier och fordon som ansluter sig till Scania One kommer att få tillgång till ett gäng nyttotjänster som företaget har utvecklat. Det rör sig bland annat om en något förenklad appversion av Scania Fleet Management – ett program som ger åkerierna, och Scania, information om bland annat bränsleförbrukning och positioneringsdata för fordonen som finns i flottan.

Ekholm: ”Finns två företag som jag verkligen älskar”

Två andra tjänster som erbjuds är Scania Assistance, som gör att åkare kan komma i kontakt med tillverkarens assistenttjänst och dela sin position med dem, samt Guide Me, ett hjälpmedel som bygger på augmentet reality-teknik. Tanken är man ska kunna använda mobilkameran för att skanna av olika symboler på instrumentpanelen för att sedan få upp förklarande text och videoklipp på mobilskärmen.

Scania One-apparna kommer att kunna köras i fordonen på surfplattor med Googles operativsystem Android. Vilka appar som är förinstallerade och syns på hemskärmen kommer att anpassas efter åkeriet.

Under presentationen på MWC var Scanias företrädare tydliga med att plattformen har en öppen arkitektur och att tredjepartsutvecklare kommer att kunna ta del av företagets apier – ramverk för dataflöden – för att bygga ”nyttiga tjänster”. Scania One är också kompatibel med Volkswagens Truck & Bus.

Scania One har skapats tillsammans med Ericsson, och är den första produkten som bygger på telekomföretagets nya Connected Vehicle Marketplace-plattform.

– Det finns två företag som jag verkligen älskar – och det är Ericsson och Scania, säger Börje Ekholm, nytillträdd vd för Ericsson, som också har en bakgrund hos fordonsjätten.

– Transportbranschen är inne i snabb digitalisering, till skillnad från många andra industrier. Men vi kan genomföra det skiftet ensamma, och det här är ett exempel på den typ av samarbeten som för båda våra industrier framåt, säger Scanias vd Henrik Henriksson om samarbetet med Ericsson.

Scania One har betatestats i samarbete med ett grupp åkerier, men det dröjer ännu lite till innan den skarpa versionen av plattformen når marknaden. Enligt Scania är planen att detta ska ske under maj månad.

 

Text: Kalle Wiklund

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets