Se svenska skrytbygget – ubåten A26

Så här är nya superubåten A26 tänkt att se ut. Byggstarten beräknas ske vis årsskiftet till en kostnad på cirka 1,5 miljarder kronor styck. Försvarets Materielverk, FVM har än så länge beställt två stycken.

I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar även på en stor exportmarknad. Enligt TV 4-nyheterna finns ett intresse för den svenska ubåten i bland annat granlandet Norge.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson, chef för affärsenheten ubåt på Kockums, för Nyteknik.

— Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han till tidningen.

Per Nilson vill inte ange länder som kan vara potentiella köpare, men hans bedömning är att marknaden utomlands är ”väldigt stor”, säger han till Nyteknik.

Den svenska ordern från FVM är värd flera miljarder och i Karlskrona är förväntningarna stora på att ordern innebära nya arbetstillfällen.

Informationschef på Kockums John Ahlmark bekräftar för Tv 4-nyheterna att ordern är värd flera miljarder kronor.

— Det brukar handla om miljarder när man pratar om ubåtar, säger han till TV4-nyheterna.

John Ahlmark ser att flera underleverantörer i området också är väldigt glada i och med ordern. Exakt hur många nya arbetstillfällen det handlar om för Kockums kan han inte precisera.

— Men vi har i alla fall tryggat tillvaron för en stor del av Kockums, berättar han för TV 4-nyheterna.

Ubåten ska byggas med mycket svensk teknik. Ett bolag som gynnas av affären är SSAB. Ubåten kommer nämligen att använda stål från den svenska ståltillverkaren.

Sensortekniken utvecklas med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter.

Inredningen har tagits fram med hjälp av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen, enligt Nyteknik.

Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan vid årsskiftet 2012/2013 planeras bygget av den första u-båten att dra igång. Första ubåten ska leveras 2018 och den andra 2019.

FMV ska förhandla om priset men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck, skriver Nyteknik.

På Kockums hemsida finns en 16 sidig broschyr kring den nya ubåten.

Kockums nya ubåt A26

Längd: Cirka 62 m

Djupgående ytläge: Cirka 6 m

Deplacement: Cirka 1800 ton (ytläge)

Max dykdjup: Cirka 200 meter

Standardbesättning: 26 personer

Vapentuber: 4

Bestyckning: 53 cm torpeder, 40 cm torpeder, minor

Vapen, tyngre: >15

Uppdragsuthållighet: >45 dagar

Max AIP-fart: >6 knop (undervattensläge)

Max snorklingsfart: >12 knop (kontinuerligt)

AIP-uthållighet: >18 dagar (vid patrulleringsfart)

(Källa: Kockums)

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets