Sveriges snålaste bil

2012-05-21 14:01 Lars-Anders Karlberg
Baldosteamet förra veckan, när bilen av testad och klar för avfärd. Foto: Leif Nyberg/Ltu

Det blev två pokaler för Luleåteknologerna i årets upplaga av snålbilstävlingen Shell Eco Marathon. Deras lingonröda stadsbil Baldos fick förstapris för bästa säkerhet och andrapris i etanolklassen.

Baldos blev bästa svenska bil i tävlingen som i år kördes i Rotterdam.

Förutom Baldos från Luleå tekniska universitet var det bara KTH:s genomskinliga Sleipner som hamnade i resultatlistan.

Det tävlas med två typer av snålbilar i Shell Eco Marathon.

  1. Prototypklassen där bilarna får se ut som helst för att rulla så långt som möjligt på motsvarande 1 liter bensin.
  2. Urban Concept-klassen, där bilarna ska likna vanliga stadsbilar och måste uppfylla en rad krav för att få tävla.

Varje huvudklass är sedan indelad i olika bränsleklasser – bensin, alternativ till bensin, diesel, alternativ till diesel, vätgas, batteri och solceller.

Baldos tävlade i etanolklassen för Urban Concept-bilar och lyckades komma 223,3 kilometer på motsvarande 1 liter bensin, vilket gav en andra plats, efter danska DTU Roadrunners som rullade tre gånger så långt, och en sjätteplats totalt.

Upp på resultatlistan kom också KTH:s bränslecellsdrivna, superlätta prototypklassbil Sleipner. Sleipner rullade in på en tionde plats i vätgasklassen med 135 kilometer per kilowattimme. Vinnaren kom fyra gånger så långt.

För de andra svenskarna – urban concept-bilen Spiros från KTH i Stockholm och Chalmers båda bilar Eco Vera i prototypklassen och Smarter i stadsbilsklassen – gick det dåligt. Ingen av dem kunde fullfölja tävlingen.

Anders Johansson, doktorand på institutionen för tillämpad mekanik på Chalmers och handledare för lag Eco Vera rapporterar direkt för Ny Teknik om allt som man inte vill ska hända.

- Vi hade stora problem med motorstyrningen men när vi väl fick det att fungera hoppade kedjan efter sex varv på ett av försöken ute på banan. Detta lagades men av någon anledning gav styrelektroniken till spridaren upp. Detta fixades med lite omkoppling men sedan tändningen upp och då hade vi tyvärr bara tio minuter kvar innan banan stängde så vi var tvungna att avbryta.

Men han har inte gett upp.

- Vi har en egenutvecklad förbränningsmotor på 25cc som vi byggde för ett år sedan. Men tändspolen har stört ut vevaxelsignalerna och gett felaktiga varvtal vilket gjort att vi haft problem med mappningen. Eventuellt kommer vi åka på någon mindre eco maraton-tävling i slutet av sommaren bara för att testa vår motor och se hur den presterar, mejlar Anders Johansson från Rotterdam.

Lars-Anders Karlberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet