TV4 ökar omsättningen

2016-02-05 11:03 Affärsvärlden Finwire

TV4-gruppen ökade under 2015 omsättningen till 4.234 miljoner kronor, att jämföra med 4.206 under föregående år. Det i en vikande annonsmarknad, skriver Dagens Media.

Det operativa resultatet stärktes även det, upp till 662 miljoner kronor från tidigare 640 miljoner. Under 2014 valde bolaget att skrota de lokala nyhetsredaktionerna och över 100 journalisttjänster försvann. Besparingen det innebar har dock gått tillbaka in i verksamheten. Under året ökade antalet premiumkunder för den digitala playkanalen med 25 procent, dock utan att det framgår hur många det är i absoluta tal.

– Vi kommer att se en kraftig tillväxt av onlinetittandet och ett fortsatt tryck nedåt generellt på tittandet i linjär-tv. Det är vad vi planerar för. Men det slår hårdare mot mindre otydliga kanaler, som bygger på inköpt utländskt material, än kanaler som SVT och TV4, säger vd Casten Almqvist i en kommentar till det kommande året.

Affärsvärlden Finwire

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet