Uppsminkad rapport från Oriflame

2012-04-27 06:54 Affärsvärlden Redaktionen

Oriflame redovisar ett rörelseresultat på 47,7 miljoner euro för det första kvartalet 2012 (46,7).

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Analytikerna hade räknat med att motsvarande rörelseresultat skulle bli 43,1 miljoner euro, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Därmed blev rörelseresultatet 11 procent bättre än SME-snittet.

Nettoomsättningen blev 396 miljoner euro (397), jämfört med väntade 388 miljoner euro. I lokala valutor steg omsättningen med 2 procent. Här var en ökning på +0,8 procent väntad.

Rörelsemarginalen blev därmed 12,0 procent (11,8).

Analytikerna hade räknat med en marginal på 11,1 procent.

Bruttomarginalen för perioden uppgick till 70,1 procent (69,7), mot väntade 68,9 procent.

Resultatet före skatt uppgick till 42,2 miljoner euro (37,7). Här var analytikernas resultatförväntningar 36,6 miljoner euro.

Valutakurseffekter påverkade resultat före skatt negativt med 1,6 miljoner euro (-3,5).

Antalet konsulenter, tillväxten i säljkåren, minskade med 5 procent (+9) i snitt under det första kvartalet och vid periodens slut hade säljkåren minskat med 6 procent (+8).

Oriflame påverkas fortfarande av en minskad säljkår efter svagare rekrytering under senare delen av tredje kvartalet 2011.

Det skriver Oriflames vd Magnus Brännström i rapporten för det första kvartalet.

"Vårt fokus på att återvända till tillväxt och förbättrad lönsamhet har visat lovande resultat vad gäller omsättning, produktivitet och marginaler - den utmanade marknadsdynamiken kvarstår", skriver han vidare.

Han framhåller kvartalets förbättrade kassaflöde som har påverkat nettoskulden positivt. Framöver ska bolaget fortsätta att inrikta sig på att utöka säljkåren.

För 2012 upprepar Oriflame sin prognos om att vända försäljningstrenden och åter generera tillväxt med förbättrad rörelsemarginal.

Det skriver bolaget i delårsrapporten.

Konsensus före rapporten pekade på en omsättningstillväxt i lokal valuta för 2012 på 3,5 procent och en rörelsemarginal på 11,2 procent, enligt SME Direkt. För 2011 uppgick motsvarande rörelsemarginal till 11,0 procent.

Oriflames långsiktiga mål är att nå en försäljningstillväxt i lokal valuta på omkring 10 procent och en rörelsemarginal på 15 procent.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet