USA-jättarna styr svenska bankers moral

2012-11-12 09:42 Jonas jonas_melzer
Foto: Colourbox

Bankerna svartlistar omoraliska bolag. Det visar en undersökning från Sveriges Radio. Men vad som ska ses som omoraliskt dikteras av de amerikanska jättarna.

E-handeln är en ny växande marknad. För att lyckas som e-handlare krävs en väl fungerande betalningslösning som kunderna har starkt förtroende för.

Men det är inte kreditvärdigheten som blir det mest avgörande om ett bolag ska få använda sig av bankernas betallösningar för online-försäljning.

Moralen spelar en avgörande roll. Det visar en undersökning från Sveriges Radio som även talat med en näringsidkare som drabbats av det moraliska klandret. Sajten skräckfilmsbutiken.se anses väcka ett "stötande beteende".

- Man får mejl om att betaltjänsten är uppsagd på grund av att din verksamhet säljer olämpliga produkter. Du får inte veta vilka produkter, varför, eller om du kan göra något åt det, säger entreprenören bakom sajten, vars samtliga betalningslösningar blivit uppsagda, till Ekot.

Skälet till uppsägningen är en klausul som hänvisar till att betallösningen inte får hantera produkter som kan väcka ett "stötande beteende" eller "obese behaviour". Enligt Sveriges Radio använder sig Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank av standarklausulen. Men det är Visa och Mastercard som stipulerar villkoren.

- Vi rättar oss efter de internationella avtal om etik som finns i bankvärlden. Man kan kalla det moralcensur, eller så kan man kalla det för ha en moralisk kompass som man verkar efter, säger Jan-Olof Brunila, chef för Swedbank betalkortslösningar, till Ekot.

När Affärsvärlden söker Swedbank för att ta del av moral-klausulen hänvisar bankens presstjänst till Visa och Mastercard.

PR-byrån JKL som sköter Visas kontakt med pressen har lovat att återkomma till Affärsvärlden om hur avtalet är utformat.

Jonas jonas_melzer

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet