Vinsten ökar i Electrolux

Vitvarukoncernen redovisar ett ökat rörelseresultat exklusive engångsposter.

Electrolux redovisar ett rörelseresultat exklusive engångsposter på 1.457 miljoner kronor (1.223) för det fjärde kvartalet 2015.

Det var 1,6 procent bättre än analytikernas förväntningar som låg vid 1.434 miljoner kronor, enligt SIX News.

Den justerade rörelsemarginalen blev därmed 4,6 procent (4,2), mot väntade 4,7 procent.

Det rapporterade rörelseresultatet blev -202 miljoner kronor (1.395), vilket kan jämföras med väntade 881 miljoner. Engångsposterna i kvartalet uppgick till 1.659 miljoner kronor, där väntat var 555 miljoner kronor.

Resultatet före skatt blev -525 miljoner (1.295) och nettoresultatet -393 miljoner (970), med ett resultat per aktie på -1,38 kronor (3,39). En väldigt varierande behandling av eo-poster av analytikerna har gjort att väntevärden på dessa resultatmått har exkluderats. Siffrorna var helt enkelt inte jämförbara med varandra.

Omsättningen var 31.794 miljoner kronor (31.400), väntat var 30.809 miljoner.

Styrelsen föreslår en utdelning på 6,50 kronor per aktie (6,50). Analytikernas förväntningar på utdelningen hade ett snitt på 6,50 kronor.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.