Vinterrea sänkte H&M:s marginaler

2012-03-29 07:14 Affärsvärlden Redaktionen

Bruttomarginalen inkom under förväntan. Här är orsakerna bakom fallet.

H&M:s bruttomarginal under första kvartalet på 55,8 procent var betydligt lägre än i fjol då den uppgick till 57,8 procent och även jämfört med SME Direkts konsensus som låg på 57,6 procent.

Bruttomarginalminskningen beror främst på H&M:s strategi kring kunderbjudandet i kombination med ökade inköpskostnader, skriver bolaget i rapporten.

De ökade inköpskostnaderna hänför sig till bland annat högre bomullspriser vid tiden för inköpen till kvartalet än vid motsvarande inköpsperiod föregående år men också till kostnader relaterade till långsiktiga satsningar som syftar till att bredda koncernens totala utbud.

Ökade prisnedsättningar har påverkat bruttomarginalen negativt med 0,9 procentenheter i relation till omsättningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år. De ökade prisnedsättningarna är främst en följd av svagare efterfrågan på vinterplagg som drabbade hela klädbranschen, enligt H&M.

För att möjliggöra lånsiktiga satsningarna förstärker H&M sin inköpsorganisation och produktionskontoren med nya medarbetare och genom it-investeringar. Ett antal långsiktiga projekt pågår och redan nästa år lanseras en helt ny butikskedja, meddelade H&M i rapporten.

"De planerade långsiktiga satsningarna sträcker sig över lång tid och i kvartalet finns en större andel av sådana investeringar än tidigare", skriver bolaget.

De negativa effekterna på bruttomarginalen har delvis motverkats av en positiv US-dollareffekt vid tiden för inköpen till första kvartalet jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet