Willys sänke för Axfood

2012-04-27 07:05 Affärsvärlden Redaktionen

Hemköp går allt bättre men Willys minskar försäljningen med 0,3 procent i jämförbara butiker.

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 248 miljoner kronor för det första kvartalet 2012 (241).

I resultatet ingår en engångskostnad på 6 miljoner kronor relaterat till Hemköp.

Analytikerna hade förväntat sig ett rörelseresultat på 258 miljoner, exklusive några engångsposter, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Justerat för engångskostnaden i Hemköp och att inte denna var väntat, blev rörelseresultatet cirka 2 procent sämre än väntat.

Axfoods försäljning uppgick till 8.718 miljoner kronor under kvartalet (8.257). Analytikerna hade räknat med en försäljning på 8.593 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen för gruppen blev 2,8 procent (2,9). Förväntat var 3,0 procent.

Resultatet före skatt landade på 239 miljoner kronor (233).

Analytikerna hade förväntat sig ett resultat på i genomsnitt 249 miljoner kronor.

Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 0,2 procent.

Axoods Hemköp-kedja redovisade ett rörelseresultat på 24 miljoner kronor för årets första kvartal (13,0). I resultatet ingår en engångskostnad på 6 miljoner.

Bland analytiker förväntades ett rörelseresultat på 23,1 miljoner kronor från Hemköp, enligt genomsnittsprognosen från SME Direkt, men här väntades inte några engångsposter.

Hemköps nettoomsättning uppgick till 1.239 miljoner kronor under kvartalet (1.205). Förväntat var 1.216 miljoner kronor i försäljning.

I jämförbara egenägda Hemköpbutiker ökade försäljningen med 3,1 procent.

Ebit-marginalen landade på 1,9 procent (1,1).

Willys-kedjan redovisade samtidigt ett rörelseresultat på 171 miljoner kronor (157) under kvartalet och en försäljning på 4.701 miljoner kronor (4.545).

I jämförbart butiksbestånd minskade försäljningen med 0,3 procent.

Förväntat bland analytiker var ett rörelseresultat på i genomsnitt 165 miljoner kronor och en försäljning på 4.695 miljoner kronor.

Willys rörelsemarginal landade på 3,6 procent under kvartalet (3,5). Väntat bland analytiker var en rörelsemarginal på 3,5 procent.

Axfoods egna märkesvaror hade en andel på 24,7 procent under första kvartalet. Det är den högsta andelen hittills, skriver bolaget i delårsrapporten.

"Ökningen är bland annat en följd av den offensiva satsningen på det koncerngemensamma varumärket Garant som tagits väl emot av kunderna", säger Axfoods vd Anders Strålman i en kommentar i rapporten.

Axfoods mål är att nå en andel av egna märkesvaror på 25 procent vid årets slut.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet