Sluta mobba rörlig lön

2009-03-26 11:17  Pär Isaksson | Antal kommentarer: 54

Upprördheten över börsdirektörernas bonusar är begriplig. Men kritiken har gått för långt.

Annons

Våren 1992 fick finansminister Anne Wibble möta en kritikstorm efter stora utbetalningar till sparkade direktörer i dåvarande PK-banken. Hennes svar - att civilrättsliga avtal gäller - hörs igen 17 år senare. Styrelseordförandena och cheferna i AMF, SEB och Tredje AP-Fonden har också argumenterat för att avtal måste hållas. Tills de kröp till korset. I amerikanska AIG och i Royal Bank of Scotland håller många tidigare chefer fortfarande ut när detta skrivs och vägrar att lämna tillbaka pengarna. Det gör förstås allmänhetens ilska än större.

Allvarligast är att bonusprogram för bankirer verkar ha bidragit starkt till härdsmältan på finansmarknaderna. Även på andra håll i näringslivet har bonuskulturen varit osund. Styrelser och ersättningskommittéer har uppenbarligen inte lärt tillräckligt från åren kring millennieskiftet, då rikliga optionsprogram gav extramiljoner till företagsledare som råkade ha rätt jobb när börserna gick stadigt uppåt, till exempel i Skandia. Och i de fall där bolag verkar på oligopolmarknader, som energijätten Fortum, men ändå ger exceptionella premier till sina företagsledare, måste ersättningssystemen betraktas som orimliga.

Även genomtänkta incitamentsprogram har ofta brister. I regel belönar de kortsiktiga prestationer; ett starkt år ger i de flesta fall bonus redan året därpå. Bolagens kvartalstänkande gör att snabba förvärv eller omorganisationer prioriteras framför långsiktiga forskningssatsningar. Det är ofta svårt att härleda de värdeökningar som ger extrapengar till cheferna till deras prestationer. Lars Oxelheim och Clas Wihlborg, professorer vid Lunds universitet respektive Copenhagen Business School, visade i en studie 2008 att förändringar i företagens omvärld sannolikt påverkar vd-ersättningen mycket mer än vd:s egna insatser. Oxelheim och hans forskarkollega analyserade bland annat utvecklingen i 83 svenska företag under 2006. De kom fram till att den genomsnittlige vd:n hade gått miste om mer än 80 procent av bonusen om makrofaktorernas inverkan på bolaget - växelkurs, ränta och inflation - hade räknats bort.

Ändå börjar nu bonusdebatten att gå för långt. I USA och Storbritannien upptar den mycket dyrbar tid och kraft i regeringskanslier och politiska församlingar. Mats Kinnwall, chefsanalytiker på Handelsbanken, säger att han förstår politikernas behov av att hitta syndabockar men att det viktiga nu är att gå vidare och säkra upp banksystemet. Risken är att politikerna, i raseri eller för att blidka väljarna, stiftar fel sorts lagar. I början av 1990-talet möte Bill Clinton en liknande kritikstorm som Anne Wibble. 1993 instiftades Revenue Reconciliation Act, en lag som begränsade avdragsrätten för direktörslöner till en miljon dollar per år. Resultatet blev enorm kreativitet i konsultbranschen. En mängd storföretag införde i stället omfattande optionsprogram, vilket tyvärr bidrog till att späda på kvartalskapitalismen i företagsledningar och på aktiemarknaden.

De flesta är nog ense om det moraliskt förkastliga i att en företagsledning skor sig medan anställda eller fondsparare får ta hela smällen i form av varsel eller värdeförluster. Men det betyder inte att vi kan säga vad som är en "rättvis" vd-lön. Vi får nöja oss med att konstatera att en del företagsledare är överbetalda. Men samtidigt finns det andra som snarast är underbetalda. Det brukar inte uppröra någon.

Chefen för AMF Pension kunde bygga upp ett pensionskapital på över 60 miljoner kronor på tio år medan vd:n för husvagnstillverkaren Kabe med 1,3 miljarder i omsättning inte tjänade mer än 150 000 i månaden 2007. I Volvo, SEB och andra storföretag handlar det om betydligt högre summor, men det är inte så märkligt att styrelserna i sådana bolag tycker att de måste ge sina chefer riktigt bra betalt. Annars är det inte osannolikt att "den egna lådan" och en friare roll som välavlönad konsult eller riskkapitalrådgivare lockar mer. Och i valet mellan att antingen betala hög fast lön eller lägre lön med stor rörlig del är det naturligt att välja det senare alternativet. Rätt utformat - med utbetalningar först efter ett par år - är det inget fel på sådana system.

Och i vissa sorters företag är det särskilt viktigt med rörliga löner högst upp i organisationen. Till exempel kan optionsprogram vara ett effektivt sätt att behålla nyckelpersonal i framgångsrika tillväxtbolag med svag balansräkning. Och för exempelvis Anders Lönner på Meda och Johan Malmquist på Getinge har incitamentspaketen sannolikt varit en betydande drivkraft. Och hade Silicon Valley blivit vad det är om möjligheten att bli rik genom rörliga belöningsprogram saknats? Sannolikt inte.

Annons
Kommentarer Sortera: Senaste överst Inlagd av: svensk - 26/03 11:31 Inte rörlig lön som kritiseras.....

Det är inte den rörliga lönen i sig som kritiseras utan dels storleken på den rörliga lönen och även hur den baseras. Att även få stor rörlig län när bolaget gör förlust och sparkar anställda kan knappast försvaras liksom storleken på vissa rörliga löner!

Inlagd av: Pokerproffset - 26/03 11:38 risk vs profit

Jag antar att de som försvarar rörliga löner är människor med en trygg fast lön och därtill en rörlig del. När hela lönen är rörlig är det ett bra system. Det vill säga när det går dåligt blir det ingen lön alls, när det går bra blir det hög lön, det optimerar en individs riskbeteende. Detta gäller rörliga ersättningar till personer i strategisk ställning.

Inlagd av: SRM - 26/03 11:48 Dikten eller verkligheten?

- Ojdå. Får det verkligen bli så här bra sa hon, förvånat. Nästa gång. Får det verkigen vara så här illa? Incitamentsreglerna bör nog, framledes, täcka även de extrema utfallen, eftersom verkligheten allt som oftast, råckar överträffa det som dikterats.

Inlagd av: Personalchef - 26/03 12:07 Varför inte kalla en spade

för en spade dvs bonus blir ofta kanske pga dåliga mål ofta någon slagsvinstdelning eller extra lön. Bonus borde inte betalas om företaget inte visar hygglig avkastning. Jag har efter 20 år i yrket ännu inte läst någon rapport som visat det klara sambandet mellan företagets vinsttillväxt och bonus med undantag av rena säljbonusar/provisioner.

Inlagd av: jesper - 26/03 12:32 Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Håller med, kunde inte sagt det bättre själv!

Inlagd av: tom - 26/03 12:41 rörlig ersättning kan vara bra..

Sluta mobba rörlig lön!

Rörlig lön är bra, om resultatet blir bra vill säga!
Dessutom borde det ju vara de som gör jobbet som borde belönas! Dessa fantasisummor som nu endast högsta hönset lyfter borde delas åt fotfolket..

Inlagd av: Svenne - 26/03 12:43 Årets modeämne?

Vinstdelning = bra, bonus för att uppnå flummiga mål = dåligt. Bonus främst baserat på uppnåd vinst för ett företag = helt ok och dessutom stoppar det idiotmål i bonussystem. Det senare är tyvärr snarare regel än undantag, dessutom finns det sådana som gör kariär på att skapa denna typ av system + konsulter som gör det samma. Snacka om besparingspotential.

Inlagd av: Börje Widerberg - 26/03 13:09 Det går inte ihop

När det gäller de fantastiska ersättningar som figurerar i finansvärlden så är ju argumentet att det måste till så höga ersättningar för att attrahera dessa skickliga placerare. Få verkar tänka tanken att så skickliga är dom nog inte. För om dom vore det så skulle dom knappast sitt som anställda i pensionstiftelser eller fondbolag. Då skulle dom förvalta egna hopskrapade förmögenheter istället.

Inlagd av: Placeraren - 26/03 14:12 Höga löner ger inte mer.

Det är höga löner och det blir inte bättre för detta.
Kanske det framöver går upp att vi konkurrerar med andra. VD:lön och där under är 10-20% för höga med dagens läge.

Inlagd av: tol - 26/03 14:22 rörlig ersättning är kontraproduktivt

Kruxet är att i princip alla mål kan ge upphov till kontraproduktivt beteende för långsiktiga företag. Säljprovision kan ge badwill när kunder upptäcker att man lurat på dem annat än vad de behöver eller förväntat sig. Byggare med ackord får incitament att slarva, etc etc. Det är i praktiken omöjligt att formulera parametrar för rörliga löner som inte riskerar att motverka företagets bästa.

Visst finns det många som vägrar att göra ett bra jobb mot fast lön. Då borde de inte ha jobbet heller, utan göra nåt de kan vara stolta över.

Inlagd av: Aktieägare - 26/03 14:29 Snabbutbilda chefer !

Cheferna verkar vara sååå oumbärliga. Varför snabbutbildar regeringen inte a-lösa till chefer. Många är akademiker med lång arbets och livserfarenhet. Detta istället för att ge hutlösa löner och bonusar till människor som inte klarar sina jobb. Självklart är bonusprogrammen upprörande och den som försvarar detta system är själv involverad på något sätt.

Inlagd av: Rolle - 26/03 14:34 Pensioner?

Om man anställer en VD med bra lön, det borde väl räcka. Ska man betala honom pension i resten av livet även om han slutar efter 4-5 år, det är horribelt. Han elle hon har väl tjänat in sin pension ändå på sina tidigare tjänster och även jobben han får efter sin VD tjänst. Den firman han jobbar för för tillfället betalar pension för den tiden. Allt annat är rena stölden.

Inlagd av: Ragnar - 26/03 14:35 Äntligen någon som försvarar konsekvens!

Tack Pär! Äntligen vågar någon försvara konsekvens, och liksom Anne Wibble, försvara att ingångna avtal ska hållas. Jag som löntagare försöker få högsta möjliga lön. Jag överlåter till min arbetsgivare att bedöma om min arbetsinsats verkligen motiverar min lönenivå. Är jag missnöjd med min lön, dvs om jag tycker den är för låg, då söker jag annat arbete. Men jag tar inget ansvar för att se till att den inte är för hög. I analogi med detta så måste styrelser och ägare ta ansvar för de beslut om lön och andra ersättningar de ger till sina företagsledare. Detta ansvar måste de ta i såväl goda som mindre goda konjukturlägen. Om styrelsen inte tar detta ansvar då bör ägarna byta ut styrelsen.

Inlagd av: Maria - 26/03 14:37 Snabbutbilda chefer

Gillar iden.

Inlagd av: värdelös - 26/03 14:38 Sluta mobba rörlig lön

Det är förståeligt om AF kommenterar detta och vinklar till sin fördel.

DET ÄR INTE RÖRLIGA LÖNER SOM KRITISERAS.

Chefernas höga bonusar, DET FINNS INGEN SOM HAR KUNSKAPER OCH BEHOV FÖR DESSA BONUSAR, INTE ENS GUD FADER SJÄLV.

OM DET ÄR NOGON HOS AF SOM HÄVDAR DETTA SÅ ÄR DENNE INFANTILT DUM.

Inlagd av: Rocky - 26/03 14:39 Paradox??

Med motiveringen att du högavlönade personerna är så otroligt kompetenta betals vilka summor som helst. Samtidigt motiveras VD löner och pensioner med svårigheten att få jobb vid ett eventuellt entledigande..

Inlagd av: Hans Blomström - 26/03 14:43 Tänk RIMLIGT

En hög chef (CEO, CFO, CIO etc.) förväntas göra ett bra arbete, och ägna all sin kraft åt att göra så. Just av den anledningen får de vanligtvis en fast lön som ligger på säg 4-20 ggr en vanlig anställds. Det är alltså inget märkvärdigt om man uppfyller sina mål, det är ju just det de har betalt för, eller..?

Underskrider de målen, under en längre tid, så kan det bli sparken. Logiskt? Ja, definitivt om det är ett resultat av en mängd felbeslut och att det blivit ett stort minusresultat. Ett avgångsvederlag på 2-6 månadslöner, som de vanliga anställda har, låter väl också rimligt.

Överskrider de målen, under en längre tid, så är det kanske rimligt att överväga någon form av bonus eller resultatlön, men det skall inte vara någonting man skall kunna räkna med.

Resultatet är alltid en funktion av den samlade arbetsinsatsen av alla de anställda. Varför får de vanliga anställda då ingen resultatlön eller bonus? Är det bara piskan (avsked) som är rätt motivation för dem?

Jag arbetade tidigare för ett företag som delade med sig lika till alla. Överskred företaget målen, så delades den över målet överskjutande vinsten 50/50 mellan företaget och de anställda. De anställda (chefer och vanligt fotfolk) fick då dela lika på de 50 procenten. Kom man inte upp till målen, så blev det ingen vinstdelning. Det här kallar jag rimligt.

Inlagd av: Hans-Georg - 26/03 14:46 BONUS

Kalla det för provision i stället och basera en viss procentsats på företagets vinst efter skatt.

Inlagd av: Christian - 26/03 14:46 Lyckade bonusar?

Handelsbankens bonuspogram är väl ett lyckat exempel? Där får man ersättning efter hur bra banken klara sig jämfört med sina konkurrenter och inte pga en tillfällig högkonjektur. Att göra ett bra resultat när ekonomin går på högvarv kan alla göra men att klara sig igenom lågkonjekturer är destå svårare. Ersättningen som de anställda får köps det sedan aktier för i den egna banken och utbetalningen sker först vid pension. Detta gör ett mer långsiktigt tänkande då man har sina pengar placerade under lång sikt i företaget.

Det kanske inte är någon tillfällighet att Handelsbanken lyckas att klara sig mycket bättre än alla sina konkurrenter?

Inlagd av: thor - 26/03 14:47 systemfel

vem som suttit i styrelser och godkännt oförkänta löner eller inte kanske är fel focus.
problemet är ett systemfel att man avsätter så enorma belopp av löntagarnas pengar till att snurra runt i olika fonder. ju större dessa penga- påsar blir destu mer försöker dom som sitter närmast att dränera till egen fördel.lika här som på andra håll.
låt den enskilde få behålla sina pengar för egen del
och inte så lätt som nu släppa ifrån sig sina förtjänade pengar.

Inlagd av: Dag - 26/03 14:48 Isaksson försvarar bedrägeri!

Bonusar i sig har ingen något emot så länge de representerar RISK-TAGNING.

En låg fast lön med en kappad bonus är utmärkt. Det tycker alla.

En skyhög bonus utan egetlig risk är bedrägeri och bondfångeri på styrelsenivå. Det beror på att många styrelsemedlemmar inte fattar vad de gör.

Inlagd av: Tomas Renhorn - 26/03 14:55 Bonusar

Jag rar mig friheten att fördöma bonusutbetalningar som grundr sig på omsättningssiffror och på utestående lånefordringar redovisade i finansvärldens balansrapporter. Fordringarna har i många fall visat sig vara osäkra för att inte säga helt värdelösa. Bonus skall man göra sig förtjänt av och ingenting annat. Ta bara AMF Pension som exempel. Huvudlöst och ansvarslöst gentemot de som verkligen förtjänat sin pension och behöver den.
Tomas Renhorn just nu i Katterjåkk

Inlagd av: Christer - 26/03 15:26 Helt fel

Helt fel. Storlekarna på bonusarna är för stora. De feta gubbarna väljer in varandra och skriver på varandras avtal.

Inlagd av: Roger D - 26/03 15:30 150000:- Lagom

Mobbing är inte Bonuslöner. Det är rent skitprat att påstå vi just nu mobbar dem med höga bonusar. Är det någon som bli mobbad så är det väl dem som inte får någon bonus. I artikeln fanns en vettig ersättningnivå ! VD:n för KABE som "bara" fick 150000:- i månaden 2007. Jag hoppas att han jobbade 6 gånger mer än en normalavlönad svensk för då var han värd pengarna. Någon kanske tror att detta bara avundsjuka, men inte 150000:- i månaden är nog vad en person med högt ansvar och mycket att hålla reda på är värd.

Inlagd av: Remo 7 - 26/03 15:33 Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Tycker du Pär att det är etiskt och moraliskt rätt att plundra bolagen i jakten på snabba pengar. Skandia är ju i praktiken borta från börsen, de hade en kassa på ca 56 miljarder.

Inlagd av: Lasse - 26/03 15:34 Mäklare i finansvärlden

De mest överbetald är derivatmäklare (options-, penning-...). De har både hänglse och fallskärm och riskerar bara andras pengar och har bonus på omsättningen!

Inlagd av: Vinstdelad - 26/03 15:47 Vinstdelning-bra!

I ett tidigare jobb fick samtliga anställda dela på 20% av resultatet som översteg 5% av rörelseoms. Kunde ge sådär 50 000kr i bonus, för verkstadsarbetare likväl som VD. Bra incitament!!

Inlagd av: Leif Ek - 26/03 16:08 feltillämpning

Rörlig lön är i princip bra. Den är groteska feltillämpningar, som är problemet. Dessutom felaktiga (oftast för höga) värderingar av en del VD-jobb.

Inlagd av: x - 26/03 16:29 Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Jag sade precis upp min prenumeration på Afföärsvärlden.

Inlagd av: Pensionerad VD - 26/03 16:50 Bonusar?

Bonus har egentligen bara effekt på personal som inte brinner för sitt arbete och företag. Frågan är om man skall ha högre tjänstemän som inte brinner? Skall bonusar ha en reell effekt skall den också kopplas till motsatsen löneavdrag vid missade mål.

Inlagd av: Börje - 26/03 16:57 Fortsätt att kritsera!

Det är för mig självklart att "felaktiga" bonusprogram skall nagelfaras!

Inlagd av: Peter E - 26/03 16:59 Ett nytt frälse

Min egen många andras reaktioner har säkert inte bara med bonusarna att göra, snarare bara droppen som fått bägaren att rinna över.
På olika sätt har styrelseproffs och VD:ar under de senaste 20 åren skapat sig en helt egen värld där de lever och berikar varandra. De har blivit vår tids frälse och jämför sig själva bara med andra i gruppen och tar sedan varje tillfälle att påpeka hur illa betalda de är. Jämförelsen med resten av oss är totalt ointressant. Går det bra ska de ha mer. Går det dåligt finns det alltid avtal som ska hållas.
Marie-Antoinette lär ha svarat "Ja, men varför äter de inte kakor?" när hon fått veta att folket svalt därför att de inte hade något bröd att äta. Lika distanslös är företagsledningarnas bonus- och lönediskussion. Jobbar man dessutom med varumärkesfrågor som jag gör så kan man bara ta sig för pannan. I synnerhet när de kommer ut i sin företag för att prata om generellt lönestopp överallt, och att "alla ska ställa upp i svåra tider"... Lätt att säga när man har 5 miljoner i årslön och avstår från 1. Skillnad om man har 250', eller??? Vilken jävlar-anamma känsla ger det?
Att räkmacke-gänget med både styrelseuppdrag, fet lön och bonusa får schavottera i media och vid köksborden är inte mobbing - det är bara vår egen tids lilla bleka revolution. M-A fick känna på en lite mer smärtsam variant...
Först blev jag förbannad och tänkte att det här bäddar fint för sossarna i valet 2010, men "lyckligtvis" visar ju de samma fina takter och moral... Fast det är ju ingen större överraskning. De vill ju in i frälset de också - fast då heter det "insats för det gemensamma". Same shit - new wrapping

Inlagd av: ronny thulin - 26/03 17:30 dåliga deriktörer

alla dessa som får bonus är inte så duktiga som det verkar man kan hitta bättre folk billigare men styrelser och bonustagare hjälper varandra låt istället styrelsen ersätta övriga aktieägare när dom fattar galna beslut som det är nu sitter dom och sover är övertygad om att min svärmor skulle gjort ett bätre arbete seda är det ju hemskt att lo är bland dom värsta dom lever rövare på medlemmarnas pengar titta nu det är bara distrikt skåne som vågat framföra medlemmarnas villja nej det är en maffia

Inlagd av: MaWi - 26/03 17:33 Degenererad inavel

Jag håller med om att det är viktigt att gå vidare och säkra upp banksystemet men först måste det ränsas i träsket.
Bonusgivare och bonustagare är en degenererad inavel som helt tappat kontakten med verkligheten och som genom kortsiktiga vinstintressen medverkat till den uppkommna finanskrisen.
Det behövs ett renande stålbad för att komma på rätt köl.

Inlagd av: Mr Bonus Wberg - 26/03 17:46 Rörlig lön

När blev bonus rörlig lön? Bonus sägs väl betyda något helt extra ordinärt, men det visar sig att bonusnomenklaturan inte ser någon som helst koppling med insats, risk, ansvar och resultat. Sluta klaga på dem som kritiserar. Stå för avtal...Vem har skrivit dem?

Inlagd av: Signatur - 26/03 19:20 Skadligt

Flertalet företagsledningar i storbolag har visat att le lever i sin helt egna värld. Framgången har stigit dem åt huvudet! Sannolikt är det så att dessa gubbar inte har så många alternativ. Vem behöver lastbilsdirektörer i nuläget? Det finns lätt andra som vill ta ett kliv uppåt i karriären, låt stofilerna gå. - det är enbart bra med omväxling i denna interna klubb. Kan någon ge mig ETT enda exempel på där bonusar uppnått en bra och framgångsrik strategi? När pengar är det enda som driver, då är fel person på fel plats.

Inlagd av: Daniel - 26/03 20:38 Fjollig artikel

Skönt att jag avbröt prenumerationen på denna tidning.

Att hävda att kritiken har gott för långt, ett skämt?

Debatten kommer fortsätta tills att rättmätliga löner och bonusar sätts.

"Vi får nöja oss med att konstatera att en del företagsledare är överbetalda"

svagt och pinsamt uttalande.

Varför skall bonustagarna inte mobbas? det saknar moral och etik och vanligt sunt förnuft.






Inlagd av: Peter - 26/03 21:39 Bonusar

Hur mycket bonus fick artikelförfattaren för att skramla ihop den här farsan ??? Bort med allt som heter bonus och allt annan skit som fallskärm etc etc. Alla skall göra sitt jobb, det âr för fan detta man är betalt för. Allt annat är skitsnack och bladder. Se bara vad alla dessa bonusar har haft som resultat...En spark i röven om de ej gjör sitt jobb, inte en dygg mer !!!

Inlagd av: Arne - 26/03 22:54 Nu avslutar jag prenumerationen

Det spelar ingen roll bonus eller lön. Ersättningarna är för höga. Är de smartare eller har de större ansvar?
Att de inte är smartare är nu bevisat. Ansvar - det är tex att vara en kirurg (med 30.000 i månadslön) som skär i en människas hjärna. Tar de risker med sina egna pengar? Nej! Det är en liten snäv grupp som hela tiden rekryterar varann och kliar varandras ryggar.
De är helt enkelt filmstjärnor i sin värd!

Inlagd av: Cecilia - 26/03 22:56 Håller med

Gör man inte sitt yttersta på sitt jobb för den lön man har så ska man få sparken.

Inlagd av: Luttrad - 27/03 00:15 Oj, oj, oj.....

Men snälla nå´n, t.ex. Pär Isaksson. Att fråga efter Handelsbankens chefsanalytikers åsikter i detta ämne, är lika begåvat som att fråga talibaner om Mohammed är en trovärdig profet. Vilket svar hade du förväntat dig av en som har hela armarna i syltburken?

Inlagd av: Jan - 27/03 01:03 Blåstpåpengar

Varför ska man ha fantasiersättningar bara för att man är på ett försäkringsbolag eller bank Bra jobbSköta ett självspelande piano Tror knappast de har något högr värde utomlands Möjlign sköta toastädningen

Inlagd av: Polle - 27/03 01:22 optioner också kontraproduktiva

Genom att bevilja höga chefer och andra optioner motiverar dem att skapa aktiekursbubblor som var en stor del av problemet uder dot.com boomen.

Det motiverara dem inte att styra bolaget för riktigt
lagtids framgång.

Inlagd av: Aware - 27/03 08:42 Variabla löner

Variabla löner är i sig inte problemet, även om de lärde diskuterar nyttan med dem. Problemet är 1)om den är så stor att bolagets intresse kommer på andra plats i prioriteringen (suboptimering) och 2) om den inte ens går att beräkna i förväg. Anledningen att de rörliga lönerna diskuteras nu är att ingen verkar ha koll på storleken samt att resultaten som levereras ffa från finanssektorn inte motiverar bonus.

Inlagd av: Joker - 27/03 08:46 Bonus vid förlust

Visst kan man ha bonus även om man har förluster, förluster kan minimeras genom gott genomfört arbete. Även om verksamhet minskas och personal sägs upp kan en chef göra ett gott jobb, bonusen är inte relaterad endast till resultat och personalens väbefinnande.

Inlagd av: Nyfiken - 27/03 17:17 För långt nä självsanering kanske?

Som flera ger utryck för bland kommentarerna är det inte prestationslön som är problemet utan avvarterna av den som då oftast hamnar på tabloiderna. Ser inga problem med bonusar etc men det har blivit ett sorts mantra att ens bonusnivå smäller högre än ens lön och arbetsförmåga och själv tror jag för många av bonusnissarna har mer fokus på sin bonus än på det företag de verkar i. Ett alternativ kan vara att bolaget köper in och skänker/(säljer med rabbat) aktier till nyckelpersoner gör de sedan en god prestation ökar deras aktier i värde så då blir det kanske enklare ha fokus på vad man är anställd till?

Inlagd av: Chrille - 28/03 02:03 Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Vaför rörlig lön överhuvudtaget? Obegripligt. Ge rätt lön i fast form istält. Bonusar är bara nyckfulla och det enda man kan vara säker på är att de inte slår rätt. Och i de flesta fall blir det för mycket pengar. Så ta bort direktörernas löneökningspåfund och stt en vettig grundlön stället

Inlagd av: storpotäten - 28/03 20:31 putt putt putt...

Ser inga problem med bonus så länge dom är relaterade till långsiktiga företagsmål vad gäller ekonomi, teknik, etik, miljöpåverkan, personalvård m.m. Argumentet att bonus behövs för att behålla kompetens personal är båg. De positioner som dessa personer sitter på är nog tillräckligt intressanta för unga, driftiga personer med huvudet på skaft. Tittar man över hela inkomstspektrat blir summeringen: Svenska direktörslöner ska jämföras med direktörer i USA och svenska industriarbetare ska jämföras med industriarbetare i låglöneländer. Med all rätt blir människor irriterade.

Inlagd av: Företagare - 29/03 00:03 Beskatta alla löner över en miljon med 90 %

Det är hemskt med alla dessa bedragare och lögnare, bland politiker och direktörer..

Jag vill ha 90 % i skatt på alla löner och bonusar över 1 miljon Kr. per år..

Inlagd av: EC - 29/03 17:53 Städerskebonus NU

Städerskan städar och får ökade oblekt för samma lön. Om städaren får ökade arbetsuppgifter, Låt säga 30% borde dennes löning öka med detsammaq enligt duktighetsprincipen. Men nej, städaren skall klara av det inom sin lön. Helst 10% mindre, annars riskerar de att bli uppsagda. Chefen skall ha städarens andel för att han städar så BRA.

Inlagd av: fog - 29/03 20:18 knappast

Med tanke på hur bonusar missbrukats har kritiken snarare varit återhållsam. Bevisbördan om nyttan med bonus ligger nu på dess förespråkare.

Inlagd av: berntx - 29/03 20:27 Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Helt rätt. Att bli ekonomiskt oberoende på något års jobb, det är något samhället borde försöka stoppa, utom för egna företagare, som får tjäna vad de kan.

Inlagd av: berntx - 29/03 20:32 Sv: Sv: Inte rörlig lön som kritiseras.....

Alltså, om jag ÄGER företaget, så kan jag tjäna hur mycket som helst, tycker jag, men LÖN ska inte vara obegränsad; enligt "The Law Of Manu".

Inlagd av: Jan Löwenborg - 30/03 14:39 Sv: Snabbutbilda chefer !

Håller med. Betala lön efter prestation. Ingen kan arbeta ihop en lön på flera hundratusen i månaden än mindre miljonbelopp. Staten kan gå in och bromsa genom att inte bevilja avdrag i deklarartionen för höga inkomster. Då faller intresset säkert att driva upp ersättningarna

Annons

Skilda bankvärldar

Agnetha Jönsson: Det ser förvånansvärt starkt ut - för vissa.

Swedbank – okej rapport

Agnetha Jönsson: Svagt räntenetto uppvägs av lägre ökningstakt i kreditförluster och minskade riskvägda tillgångar, skriver Affärsvärldens Agnetha Jönsson. (4 kommentarer)

Fortsätt köp Investor

Agnetha Jönsson: Kostnadskontroll och investeringar är Investors sätt att klara krisen. Det bådar gott för framtiden, skriver Affärsvärldens Agnetha Jönsson. (3 kommentarer)

Aktieanalys eller slantsingling?

Kommentar Analytikers tips har ingen effekt. Eller? (11 kommentarer)

Den enda politiska färgen

Anders Jonsson: Skillnaderna mellan Moderaterna och Socialdemokraterna är små. (2 kommentarer)

Sveriges största problem

Bengt Ljung: Den här frågan måste
regeringen få bukt med. (6 kommentarer)

Förvaltarna skådar ljuset

Merrill Lynchs senaste fondförvaltarenkät visar att allt fler överviktar aktier i sina portföljer, skriver Affärsvärldens Agnetha Jönsson. (2 kommentarer)

Skrönor ur finansvärlden

Cecilia Ezaz-Nikpay: Cityboy har legat på boktoppen sedan i somras. Trots det vill ingen kännas vid boken. Att göra det är ju som att erkänna att man är voyeur med osedvanligt låg humor. (4 kommentarer)

Mosa inte Mona

Niklas Ekdal: Socialdemokraternas opinionssiffror sammanfaller med börsindex. I september 2008 surfade de på 45 procent, för att störtdyka med aktiekurserna i oktober. Men det finns en del som talar för Sahlin om hon bara orkar distansen ut till 2010. (16 kommentarer)

Säger de verkligen sanningen?

Malcolm Svensson: Affärsvärldens Malcolm Svensson följer upp förra veckans krönika efter det amerikanska stresstestet och Meredith Whitneys utspel om bankernas balansräkningar. (6 kommentarer)

Ingen rea på börsen

Ingen rea på börsen

Johan Högberg: Efter två månaders kraftig börsuppgång är det lätt att ifrågasätta värderingen av aktiemarknaden, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Förhastad börs- och konjunkturoptimism

Johan Högberg: Den senaste tidens ökade börs- och konjunkturoptimism ter sig förhastad, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

I den rörliga räntefällan

Olof Manner: Nästan alla lånar till bostaden med rörlig ränta. Och nästan ingen amorterar. Det är en tickande bomb som briserar om några år när ränteläget är betydligt högre. (22 kommentarer)

Centerpartiets röda kinder

Per Agerman: Integritetsdebattens vågor går höga och nu tvingas de etablerade partierna agera för att inte tappa väljare. Centerpartiets senaste utspel faller dock platt till marken, skriver Affärsvärldens Per Agerman. (9 kommentarer)

Överbelåningens rävsax

Malcolm Svensson: Vem ska ta notan när överbelånade banker räddas undan konkurs? undrar Malcolm Svensson. (11 kommentarer)

Inflationsmålets baksida

John Hassler: Riksbanken sänkte repo-räntan till 0,5 procent i förra veckan. Därmed är utrymmet för ytterligare sänkningar nästan borta. Innebär detta att Riksbanken nu har bränt sitt krut? (5 kommentarer)

Reinfeldts piratutmaning

Per Agerman: Piratpartiet är för första gången att räkna med i en tung opinionsundersökning. Samtidigt viker inte Alliansregeringen från den inslagna vägen när det gäller nya övervakningslagar. Är det en hållbar strategi? (8 kommentarer)

Nödvändig makrodebatt

Malcolm Svensson: Ett Nobelpris avgör inte vem som har rätt i makrodebatten, skriver Affärsvärldens Malcolm Svensson. (19 kommentarer)

Ljusen i skogen

Johan Högberg: Billerud och SCA trotsar båda tisdagens kraftiga börsfall efter starka delårsrapporter som visar att allt inte är nattsvart i skogen, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

GM visar vägen

Johan Högberg: General Motors modell med obligationer mot aktier borde användas i finanssektorn också, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Cristinas list

Staying Alive i repris

Anders Billing: Affären som stärker Stenbecks maktposition.

Tack Ephone!

Per Agerman: Svenska folket, och landets tele- och internetoperatörer, borde tacka Ephone och advokatfirman Wistrand för att Ipred-lagen får en ordentlig rättslig prövning. (9 kommentarer)

Striden om brandskyddet

Bengt Ljung: Europas regeringar försöker just nu enas om ett förslag på en gemensam övervakning av finanssektorn. Det går så där, skriver Bengt Ljung. (1 kommentar)

Stoppa sedelpressarna!

Malcolm Svensson: Centralbankerna trycker nya pengar för full maskin och vissa ekonomer förespråkar till och med negativ ränta. Det är fel väg att gå, skriver Malcolm Svensson. (13 kommentarer)

Rapportfest efter börsuppgång?

Anders Elgemyr: Efter förra veckans börsrally har bolagsvärderingarna skiftat från depression till recession. Denna vecka avgörs av tunga rapporter från SEB, Swedbank och Volvo. (1 kommentar)

Riksbanken viftar med inflationsspöket

Riksbanken viftar
med inflationsspöket

Kommentar Inflationen kan vara på väg att stiga kraftigt. Den varningen utfärdar Riksbanken när räntan åter sänks. Det är ett reellt hot mot svensk ekonomi, skriver Affärsvärldens Calle Froste. (5 kommentarer)

Därför kan börsbotten dröja

Därför kan
börsbotten dröja

Kommentar Börsen brukar normalt bottna 3-6 månader före konjunkturen. Så behöver det dock inte bli denna gång, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Telekombranschens dilemma

Per Agerman: Telekombolagen står inför en jätteutmaning de kommande åren. Nya övervakningslagar och ökad reglering går stick i stäv med gamla principer om ett högt skydd för kundernas privatliv. När rinner bägaren över? (3 kommentarer)

Varning för rapportfloppar

Johan Högberg: En positiv start på rapportperioden bidrar till att lyfta börsen. Det finns dock anledning att vara försiktig när rapporterna från b-laget börjar trilla in, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Borg bävar för Baltikum

Birgitta Forsberg: En stor anledning till Anders Borgs ovilja att sätta sprätt på statskassan är rädslan för en devalvering i Baltikum – som rycker allt närmare. (8 kommentarer)

Överdrifter går åt båda hållen

Grafen som pekar
på större börsfall

Kommentar Stora bubblor brukar följas av stora bakslag. För börsen är det minst sagt illavarslande, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Sjuka bostadspriser

Malcolm Svensson: Fastighetspriserna har på nytt börjat stiga i Sverige. Förvisso har räntorna fallit kraftigt på senare tid, men det är rent utsagt sjukt att priserna repat sig, skriver Malcolm Svensson. (29 kommentarer)

Några ljus i makromörkret
gör ingen högkonjunktur

Några ljus i makromörkret 
gör ingen högkonjunktur

Kommentar Johan Högberg: Investerarna kastar sig på köpknappen efter några positiva makrosignaler. Konjunkturvändningen i USA är förmodligen inte så långt borta, men det är sannolikt inte vändningen vi ser nu, skriver Affärsvärldens Johan Högberg.

Sveriges stora ekonomispöke

Olof Manner: Snart rör det på sig i Riksbankens källare. (6 kommentarer)

Därför gillar jag Ipred-lagen

Malcolm Svensson: Affärsvärldens Malcolm Svensson om varför Ipred-lagen behövs. (47 kommentarer)

Ett ekonomiskt vansinne

Bobo Karlsson: En hel kontinent reser sig och kräver en ny öppen debatt om droger. Samtidigt beslutar FN med Sverige i spetsen om fortsatt nolltolerans. (4 kommentarer)

Imorgon kan ECB starta sedelpressen

Anders Elgemyr: G20-mötet i all ära men veckans höjdpunkt kan bli ECBs räntebesked i morgon torsdag. Den kan leda till att ECB, liksom FED och Bank of England börjar köpa statspapper direkt i marknaden. (2 kommentarer)

Så kan Wanja överleva
sin politiska rattfylla

Wanjas politiska rattfylla

Kommentar Ola Söderlind: Wanja Lundby Wedin tog några bonusglas för mycket och gasade på. Nu sitter hon ångerfull och väntar på domen. Historiskt sett får kvinnor nästan alltid sparken. Nu kan det bli annorlunda. (32 kommentarer)

Sluta mobba bonusarna

Kommentar Pär Isaksson: Upprördheten över börsdirektörernas bonusar är begriplig. Men kritiken har gått för långt, skriver Affärsvärldens Pär Isaksson. (54 kommentarer)

Sponsrade länkar från Eniro

Produktmärkning
Vi hjälper dig välja rätt maskin för märkning av alla material.
www.matthewsmarking.com

Temporära byggnader
Lösningar och lokaler för alla typer av evenemang och lager.
www.deboer.se

Välkommen till Oderland - väletablerat webbhotell
Oderland är ett väletablerat webbhotell med kunnig support. Få hjälp med domänregistrering, hemsidor, domänskydd, webbmail och mycket mer.
http://www.oderland.se

Fettförbränning & diet
MM Sports - Vi erbjuder marknadens bästa priser genom vår prisgaranti.
www.mmsports.se

Annons