Gaskorridoren som ska rädda Europa

Gaskorridoren som ska rädda Europa

Europas behov av naturgas ökar. Hoppet har stått till Nabucco, en planerad gasledning från Centralasien. Men problemen hopar sig för Europas största infrastrukturprojekt. I värsta fall kommer prestigebygget inte att lämna ritbordet.

Annons
Klicka på bilden för en större version.

Klicka på bilden för en större version.

Verktyg

Den ryske presidenten Vladimir Putins hand vilar tung på gaskranen till Europa, men nu smider kraftbranschen planer på nya naturgasledningar. Kraftbolagen tittar på möjligheten att hämta naturgas från de stora reserverna i Azerbajdzjan, Turkmenistan, Irak och Mellanöstern. De flesta bedömare är överens om att de tre nuvarande korridorerna av gasleveranser till Europa – från Ryssland, Nordafrika och Nordsjön – måste kompletteras med en fjärde korridor från Centralasien. Européernas efterfrågan på naturgas växer samtidigt som den inhemska produktionen minskar.

Nabucco, som ägs av sex olika europeiska kraftbolag (se ruta på sidan 35), planerar att bygga en gasledning från Centralasien.

– Behovet av gas i Europa kommer att öka och leveranserna måste diversifieras. Europa behöver en fjärde korridor av gasleveranser som länkar samman Centralasien och Mellanöstern för Europas behov, säger Nabuccos vd Reinhard Mitschek.

Och Reinhard Mitschek talar inte för döva öron. EU-kommissionen har länge och idogt gett sitt politiska stöd till Nabucco av den enkla anledningen att gasledningen kraftigt skulle minska EU:s beroende av rysk gas.

– EU-kommissionen har hela tiden sagt att Nabucco är den gasledning som uppfyller EU:s strategiska intressen i att öppna den så kallade södra, fjärde korridoren, säger Marlene Holzner, talesperson i energifrågor på EU-kommissionen.

EU-länderna konsumerar varje år 520 miljarder kubikmeter gas, varav nästan 60 procent importeras från marknader utanför EU, merparten från Ryssland. Men det är framför allt utvecklingen de närmaste 20 åren som gör gasfrågan brännhet. Konsumtionen av gas inom EU-länderna beräknas inom 20 år öka till 640 miljarder kubikmeter per år. Samtidigt väntas, som nämnts, gasproduktionen inom EU sjunka. Det kommer att skapa ett behov av att importera totalt 500 miljarder kubik­meter gas per år till EU-länderna.

För EU är Nabucco emellertid inte bara ett kommersiellt viktigt projekt. Gasledningen har i allra högsta grad även en säkerhetspolitisk dimension. Rysslands senaste gaskonflikt med Ukraina vintern 2009 tjänar som ett exempel på de realpolitiska konsekvenserna av beroendet av rysk gas. Konflikten medförde att de ryska gasleveranserna genom Ukraina stoppades vilket påverkade miljoner människor i Centraleuropa, alltmedan EU-ländernas ledare stod maktlösa.

Lösningen för att komma ifrån beroendet av rysk gas är enkel, i alla fall i teorin. Importen av gas till Europa måste diversifieras, något som Nabuccos vd Reinhard Mitschek också är snabb att påpeka.

Ett tänkbart hot mot den önskade diversifieringen är South Stream, ryska Gazproms planer på att dra en gasledning från Ryssland genom Svarta havet via Bulgarien, Serbien och Ungern till Österrike. Men frågetecknen kring South Stream är många och Nabuccos vd säger sig inte vara överdrivet orolig för någon rysk konkurrens.

– South Stream kommer bara att kunna erbjuda rysk gas och är egentligen ingen konkurrent till oss. Dessutom är det mycket som är oklart med planerna kring den gasledningen. Vad jag vet har inte ens någon genomförbarhetsstudie gjorts, säger Reinhard Mitschek.

EU har prioriterat Nabucco eftersom unionen vill komma bort från det ryska gasberoendet. Men projektets planerade totalkostnad på drygt 70 miljarder kronor har gett bränsle till många skeptiker, inte minst i spåren av EU:s skuldkris. Vissa bedömare tror till och med att byggkostnaden kan dra i väg till 110–135 miljarder kronor. Tvivlarna pekar också på andra billigare, lösningar som utnyttjar befintlig infrastruktur och inte är lika kapitalkrävande.

Även EU:s energikommissionär, tysken Günther Oettinger, som är en av Nabuccos ivrigaste förespråkare, har på sistone uttryckt sin oro för projektets stigande kostnader.

– Nabucco är inte billigt och konsortiet måste övertyga sina investerare att lägga upp pengarna för gasledningen, sade han i samband med en energikonferens i Wien i november förra året.

Men Reinhard Mitschek avfärdar kostnadsproblemen.

– Enligt min mening handlar det inte om huruvida något är dyrt eller billigt, det handlar snarare om ifall det är konkurrenskraftigt eller inte, säger han.

Egentligen är dock Nabuccos största problem just nu inte finansieringen eller de stigande kostnaderna. Det är i stället, ironiskt nog, bristen på gas. Hittills har Nabuccogruppen nämligen inte lyckats träffa ett enda bindande avtal om gasleveranser från vare sig Azerbajdzjan, Turkmenistan, Mellanöstern eller Irak.

Just Azerbajdzjan utgör för närvarande nyckeln till Nabuccos överlevnad. Här finns det gigantiska naturgasfältet Shah Deniz som utvinns av ett konsortium bestående av bland annat BP, Statoil och franska Total. Beräkningar visar att den andra fasen av gasfältet, Shah Deniz 2, ska kunna producera 16 miljarder kubikmeter gas per år från 2017. Det är gasvolymer som Nabucco i princip måste ta del av för att överleva såväl kommersiellt som politiskt.

Men konkurrensen om Shah Deniz 2 är stenhård. Upphandlingen om vem som ska få rättigheterna att köpa och transportera gasen från det enorma naturgasfältet innehåller alla element som en stor, komplex internationell upphandling vanligen gör. Enorma kommersiella intressen ska samsas med mäktiga politiska krafter, samtidigt som det ständigt dyker upp nya alternativ och konkurrerande lösningar.

I dagsläget står kampen om Shah Deniz 2 mellan tre olika konkurrenter; TAP (Trans-Adriatic Pipeline), SEEP (South East Europe Pipeline) och Nabucco. Konsortiet som står bakom utvinningen av Shah Deniz 2 genomför upphandlingen i två led. I sommar väger konsortiet SEEP och Nabucco mot varandra. Segraren ställs sedan mot TAP i den slutliga upphandlingen.

SEEP, som alltså är det första hindret att övervinna för Nabuccos del, har dessutom den lilla egenheten att den brittiska oljejätten BP finns med som delägare. Och BP är ju ett av de bolag som utvinner Shah Deniz 2. Föga överraskande har BP redan förordat SEEP som det bästa alternativet. Britterna har dock ännu inte övertygat resterande medlemmar i konsortiet som utvinner Shah Deniz 2, alltså bland annat norska Statoil.

Skulle Nabucco överleva den första ronden i det komplexa upphandlingsspelet väntar TAP i slutronden. Men Nabuccos utsikter till framgång grumlas betydligt av att ytterligare en spelare nyligen dykt upp i kampen om att förse européerna med gas, nämligen Tanap (Trans-Anatolia Pipeline). Det senaste tillskottet i gaskampen ägs av Azerbajdzjans statliga energibolag och turkiska Botas.

Tanap ska använda befintliga gasledningar och är tänkt att löpa 200 mil genom Turkiet till landets gräns mot Bulgarien och EU. Till skillnad från Nabucco har Tanap redan säkrat sitt flöde av gasleveranser och bolaget har bjudit in såväl BP, Total som Statoil att delta i projektet, något som oljetrion ställt sig positiv till.

Tanap har i ett slag förändrat de mest grundläggande förutsättningarna för Nabucco eftersom den fyller behovet av en gasledning till en bråkdel av kostnaden för Nabucco. Just därför har bolagen bakom Nabucco tvingats att tänka om. Och det rejält. Försiktigt har de lanserat tanken på en gasledning med en kraftigt reducerad dragning och kapacitet, Nabucco West.

Den skulle ha en sträckning som motsvarar hälften av Nabuccos ursprungliga 390 mil, med en transportkapacitet som bara skulle vara en bråkdel av originalplanerna på 31 miljarder kubikmeter gas per år. Men Nabucco West, med en planerad sträckning från gränsen Bulgarien–Turkiet till Österrike, skulle till viss del rädda ansiktet på de inblandade bolagen och inte minst beslutsfattarna i EU.

– En mindre gasledning är bättre än ingen gasledning alls för att öppna dörren till den södra korridoren, sade EU:s energikommissionär Günther Oettinger nyligen till Financial Times med anledning av diskussionerna kring Nabucco West.

Det är ett uttalande som säkerligen applåderas friskt av BP. Skulle ursprungsplanerna på Nabucco stanna vid Nabucco West så sitter BP alla gånger med trumf på hand. Med ägarintressen i själva utvinningen av det enorma Shah Deniz 2, i Nabuccos direkta konkurrent SEEP och inte minst i Tanap, har BP garderat sig mot i stort sett alla eventualiteter.

Men om BP är den stora vinnaren, så löper Nabucco alla risker att bli den stora förloraren. Även om den officiella hållningen från Nabucco fortfarande är att ursprungsplanerna är målet, är det inte mycket som talar för att så blir fallet. Till och med bolagen bakom Nabucco (se ruta ovan) har börjat skruva på sig ordentligt.

Exempelvis har det tyska kraftbolaget RWE flera gånger ställt sig positivt till Nabucco West och tanken på att ansluta den till Tanap. Något som skulle innebära långt lägre kostnader för RWE och de andra i Nabucco. En annan av Nabuccos ägare, det österrikiska kraftbolaget OMV, har uttryckt sig ändå rakare:

– Ju mindre jag måste investera, desto gladare blir jag. En kortare Nabuccoledning, som startar i Turkiet, är en helt okej lösning, sade bolagets vd Gerhard Roiss nyligen till nyhetsbyrån Bloomberg.

Men frågan är om Nabucco, eller den kortare Nabucco West, ens kommer att överleva den stundande sommaren. Då väntas alltså bolagen i konsortiet bakom Shah Deniz 2 att i ett första steg besluta om ifall SEEP eller Nabucco ska få rättigheterna att köpa och transportera gasen från det enorma naturgasfältet.

Skulle BP-stödda SEEP gå vinnande ur den striden finns det mycket som talar för att en kombination av Tanap och SEEP kommer att transportera gasen till Europas invånare. Det skulle effektivt förpassa Nabucco till en skrivbordsprodukt och även sänka halmstrået Nabucco West.

Men även om Nabucco inte blir verklighet har projektet agerat blåslampa för konkurrenterna och därmed bidragit till att uppfylla sitt grundsyfte: att bryta Europas beroende av rysk gas.

Fakta Kostar 70 miljarder

EU-stödda Nabucco är Europas största infrastrukturprojekt sett till antalet inblandade länder.

Planen är att börja bygga gasledningen år 2013 och ta den i drift år 2018. Ledningen ska kunna transportera 31 miljarder kubikmeter gas per år och beräknas kosta drygt 70 miljarder kronor att bygga. Kritiker hävdar att byggkostnaden för den 390 mil långa ledningen i stället kan bli så stor som 110–135 miljarder kronor.

Nabuccoprojektet leds av ett konsortium som består av sex kraftbolag: tyska RWE, turkiska Botas, rumänska Transgaz, ungerska FGSZ, österrikiska OMV och bulgariska Bulgarian Energy Holding. Finansiering är tänkt att komma från bland andra EU-kommissionen, Europeiska investeringsbanken (EIB), Europeiska utvecklingsbanken (EBRD) och IFC, som är en del av Världsbanken. Men än så länge har Nabucco inte ens tecknat några gaskontrakt.

Av: Gunnar Vrang
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

"Krisen i branschen klart överdriven"

"Krisen i branschen klart överdriven"

Gunilla Herlitz, vd för DI, DN och Expressen och ordförande för Sydsvenska Dagbladet-koncernen, har blivit känd för sina hårda nypor. I en stor intervju med Affärsvärlden målar hon en förvånansvärt ljus bild av tidningarnas framtid.  1

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson inför måndagens budgetförhandlingar.

Ny bankskatt ska införas 2016

Regeringen har kommit överens med Vänsterpartiet om att införa en ny bankskatt som ska ge statskassan omkring fyra miljarder kronor årligen. 10

Minst elva banker klarar inte ECB-tester

Minst elva av de undersökta bankerna i eurozonen klarade inte av kraven i Europeiska centralbankens nyss genomförda tester, rapporterar den spanska nyhetsbyrån Efe med hänvisning till flera oidentifierade finansiella källor.

Europeiska banker på efterkälken

Europeiska banker på efterkälken

Skillnaderna mellan den amerikanska och europeiska banksektorn aldrig varit större än vad de är nu, menar Deutsche Bank och pekar på ett antal orsaker till utvecklingen.

Boliden lyfter börsen

Boliden lyfter börsen

Kurserna på Stockholmsbörsen stod en bit på den rapporttunga onsdagens eftermiddag något högre.

Sänkta utsikter för Telia

Sänkta utsikter för Telia

Moodys sänker utsikterna för Telia Soneras kreditbetyg från stabila till negativa.

Annons

Över förväntan för Hexagon

Mätteknikbolagets vinst överträffar analytikernas prognoser.

Boliden överraskar positivt

Boliden överraskar positivt

Gruvbolagets rörelsevinst och försäljning slog analytikernas prognoser.

Lättnad efter rapport lyfter Husqvarna-aktien

Husqvarna stiger kraftigt på onsdagen efter en rapport som bekräftade den förbättring som gick att skönja i rapporten för det andra kvartalet.

Stora Enso ökar vinsten

Stora Enso ökar vinsten

Skogsbolagets operativa rörelseresultat kom in över förväntan, men nettoomsättningen nådde inte upp till prognoserna.

Statsminister Stefan Löfven.

Regeringen lägger fram jobbförslag

Det är ett paradigmskifte, säger Stefan Löfven när han presenterar första steget i regeringens stora jobbsatsning. 2

Boeing visar musklerna

Boeing visar musklerna

Amerikanska flygjätten Boeing redovisar ett justerat resultat på 2,14 dollar per aktie (1,80) för det tredje kvartalet 2014.

Uppsving för byggindustrin

Uppsving för byggindustrin

Byggindustrierna justerar upp prognosen över bygginvesteringarna i Sverige under 2014 och 2015. De förväntade uppgångarna drivs på av hushållen. 2

AFV: Fyra köpråd

AFV: Fyra köpråd

I veckans nummer ger Affärsvärlden fyra köprekommendationer.

Magdalena Andersson, finansminister.

Finansministern KU-anmäls

Moderaterna KU-anmäler finansminister Magdalena Andersson (S) för talet om tomma lador. 1

Oenighet kring brittiskt räntebeslut

Oenighet kring brittiskt räntebeslut

Ledamöterna i Bank of England var oeniga vid räntebeslutet den 9 oktober när styrräntan lämnades oförändrad vid 0,50 procent.

Cdon faller på börsen

Internethandelsbolaget Cdon handlas ned med 15 procent ett par minuter in på handelsdagen.

Cdon genomför företrädesemission

Internethandelsbolaget Cdon genomför en företrädesemission om cirka 650 miljoner kronor och byter namn till Qliro Group. 1

Svag orderingång för Scania

Svag orderingång för Scania

Scanias orderingång för lastbilar och bussar totalt föll med 15 procent under det tredje kvartalet.

Börsen strax över nollan

Börsen strax över nollan

Kurserna på Stockholmsbörsen har efter den inledande uppgången på onsdagen fallit tillbaka till nivåer strax över nollan.

Ett JAS 39 C Gripen startar för sin soloflygning vid flygdagen på flygflottiljen F17 i Kallinge.

Brasilien vill sälja Jasplan till Argentina

Argentina vill köpa 24 stycken JAS Gripen av Brasilien, som räknar med att sälja stridsflygplan vidare från den Gripen-fabrik som ska byggas utanför São Paulo.

Sweco utformar ny tunnelbana i Stockholm

Sweco utformar ny tunnelbana i Stockholm

Sweco anlitas av Stockholms läns landsting för utformning av 11 kilometer ny tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka och Gullmarsplan.

Vinstlyft för Trelleborg

Vinstlyft för Trelleborg

Industrikoncernens vinst före skatt kom in 5,5 procent över förväntan. Försäljningen blev dock något lägre än väntat.

Uppåt på Asienbörserna

Uppåt på Asienbörserna

De ledande börserna i Asien handlas uppåt på onsdagen med Tokyobörsen i täten för uppgången.

Investors vd Börje Ekholm.

Investors vinst sjunker

Investmentbolagets vinst minskade för årets tredje kvartal. Samtidigt ökade substansvärdet.

Vinsten ökar för Biogaia

BioGaia redovisar ett resultat före skatt på 19 miljoner kronor (16) för det tredje kvartalet 2014.

Vinsttapp för Beijer Electronics

Beijer Electronics redovisar ett resultat före skatt om 12 miljoner kronor (24) för årets tredje kvartal.

Starkt resultat för Husqvarna

Starkt resultat för Husqvarna

Utomhusproduktstillverkarens vinst steg mer än väntat för årets tredje kvartal.

Ökad vinst för Nordea

Ökad vinst för Nordea

Bankkoncernen Nordea redovisar en rörelsevinst på 1 126 miljoner euro, motsvarande cirka 10 359 miljoner kronor, för tredje kvartalet.

Lundin Gold noteras på Stockholmsbörsen

Råvarumogulen Lukas Lundin slår till igen. I ett drag döper sfären om bolaget Fortress Minerals till Lundin Gold, genomför en nyemission, köper en guldfyndighet i Ecuador samt noterar bolaget på Stockholmsbörsen.

Axfood över förväntan

Axfood över förväntan

Dagligvaruföretagets vinst efter finansiella poster kom in 12 procent bättre än väntat.

Vinstlyft för Husqvarna

Vinstlyft för Husqvarna

Utomhusproduktstillverkarens vinst steg mer än väntat för årets tredje kvartal.

Stark orderingång för ABB

Stark orderingång för ABB

Orderingången steg över förväntan för industrikoncernen för årets tredje kvartal. Samtidigt blev det operationella rörelseresultatet något lägre än väntat.

Volvo håller fast vid rysk partner för stridsfordon

Volvo håller fast vid sin ryska partner UVZ trots att ryska trupper står på ukrainsk mark och att spänningarna mellan Sverige och Ryssland är de allvarligaste på över 20 år. 1

Duni varvar upp

Duni varvar upp

Servettillverkaren Duni redovisar ett resultat efter finansnetto på 117 miljoner kronor (75) för det tredje kvartalet 2014.

Börsblock Upp till bevis för innehaven

Börsen såg ut att gå mot fjärde veckan i rad med fallande kurser, men en rejäl återhämtning under fredagen gjorde [...]

ANALYSENTelejätte laddar om på hemmaplan

Telia Sonera har stabil lönsamhet och hög direktavkastning. Och efter sju sorger och åtta bedrövelser har äntligen teleoperatören en tydlig väg framåt. Det är dags att köpa aktien.

Vad säger de om Andersson år 2164?

Tidningen Anders Lundborg Vad säger de om Andersson år 2164?

Det finns gott om politiska stridsämnen som på längre sikt är futiliteter.

På vinst och förlust

Tidningen Erik Hörstadius På vinst och förlust

Vår nye statsminister framstår plötsligt som det vänsterns stora vita hopp Håkan Juholt aldrig blev. 3

Agna bottenmetet

Tidningen Jonas Elofsson Agna bottenmetet

Tanken är att vaska fram några intressanta aktier, oavsett storlek, som fallit oförtjänt mycket.

Annons
Annons

Vinnare & förlorare

Aktienamn Förändring Aktuellt värde
Karol... +25,0% 13,5
Hexag... +10,3% 235,5
Duni +10,1% 100,8
CDON ... -17,9% 16,5
Trans... -14,7% 55,0
Midso... -11,8% 30,0

Räntor, valutor, olja

Ränta Förändring Aktuellt värde
3 mån +0,00 0,08%
Valuta Förändring Aktuellt värde
Dollar +0,05kr 7,28
Euro -0,00kr 9,20
Olja Förändring Aktuellt värde
Brent $/fat -1,82$ 84,40
Se fler Vinnare och Förlorare

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se