Gaskorridoren som ska rädda Europa

Gaskorridoren som ska rädda Europa

Europas behov av naturgas ökar. Hoppet har stått till Nabucco, en planerad gasledning från Centralasien. Men problemen hopar sig för Europas största infrastrukturprojekt. I värsta fall kommer prestigebygget inte att lämna ritbordet.

Annons
Klicka på bilden för en större version.

Klicka på bilden för en större version.

Verktyg

Den ryske presidenten Vladimir Putins hand vilar tung på gaskranen till Europa, men nu smider kraftbranschen planer på nya naturgasledningar. Kraftbolagen tittar på möjligheten att hämta naturgas från de stora reserverna i Azerbajdzjan, Turkmenistan, Irak och Mellanöstern. De flesta bedömare är överens om att de tre nuvarande korridorerna av gasleveranser till Europa – från Ryssland, Nordafrika och Nordsjön – måste kompletteras med en fjärde korridor från Centralasien. Européernas efterfrågan på naturgas växer samtidigt som den inhemska produktionen minskar.

Nabucco, som ägs av sex olika europeiska kraftbolag (se ruta på sidan 35), planerar att bygga en gasledning från Centralasien.

– Behovet av gas i Europa kommer att öka och leveranserna måste diversifieras. Europa behöver en fjärde korridor av gasleveranser som länkar samman Centralasien och Mellanöstern för Europas behov, säger Nabuccos vd Reinhard Mitschek.

Och Reinhard Mitschek talar inte för döva öron. EU-kommissionen har länge och idogt gett sitt politiska stöd till Nabucco av den enkla anledningen att gasledningen kraftigt skulle minska EU:s beroende av rysk gas.

– EU-kommissionen har hela tiden sagt att Nabucco är den gasledning som uppfyller EU:s strategiska intressen i att öppna den så kallade södra, fjärde korridoren, säger Marlene Holzner, talesperson i energifrågor på EU-kommissionen.

EU-länderna konsumerar varje år 520 miljarder kubikmeter gas, varav nästan 60 procent importeras från marknader utanför EU, merparten från Ryssland. Men det är framför allt utvecklingen de närmaste 20 åren som gör gasfrågan brännhet. Konsumtionen av gas inom EU-länderna beräknas inom 20 år öka till 640 miljarder kubikmeter per år. Samtidigt väntas, som nämnts, gasproduktionen inom EU sjunka. Det kommer att skapa ett behov av att importera totalt 500 miljarder kubik­meter gas per år till EU-länderna.

För EU är Nabucco emellertid inte bara ett kommersiellt viktigt projekt. Gasledningen har i allra högsta grad även en säkerhetspolitisk dimension. Rysslands senaste gaskonflikt med Ukraina vintern 2009 tjänar som ett exempel på de realpolitiska konsekvenserna av beroendet av rysk gas. Konflikten medförde att de ryska gasleveranserna genom Ukraina stoppades vilket påverkade miljoner människor i Centraleuropa, alltmedan EU-ländernas ledare stod maktlösa.

Lösningen för att komma ifrån beroendet av rysk gas är enkel, i alla fall i teorin. Importen av gas till Europa måste diversifieras, något som Nabuccos vd Reinhard Mitschek också är snabb att påpeka.

Ett tänkbart hot mot den önskade diversifieringen är South Stream, ryska Gazproms planer på att dra en gasledning från Ryssland genom Svarta havet via Bulgarien, Serbien och Ungern till Österrike. Men frågetecknen kring South Stream är många och Nabuccos vd säger sig inte vara överdrivet orolig för någon rysk konkurrens.

– South Stream kommer bara att kunna erbjuda rysk gas och är egentligen ingen konkurrent till oss. Dessutom är det mycket som är oklart med planerna kring den gasledningen. Vad jag vet har inte ens någon genomförbarhetsstudie gjorts, säger Reinhard Mitschek.

EU har prioriterat Nabucco eftersom unionen vill komma bort från det ryska gasberoendet. Men projektets planerade totalkostnad på drygt 70 miljarder kronor har gett bränsle till många skeptiker, inte minst i spåren av EU:s skuldkris. Vissa bedömare tror till och med att byggkostnaden kan dra i väg till 110–135 miljarder kronor. Tvivlarna pekar också på andra billigare, lösningar som utnyttjar befintlig infrastruktur och inte är lika kapitalkrävande.

Även EU:s energikommissionär, tysken Günther Oettinger, som är en av Nabuccos ivrigaste förespråkare, har på sistone uttryckt sin oro för projektets stigande kostnader.

– Nabucco är inte billigt och konsortiet måste övertyga sina investerare att lägga upp pengarna för gasledningen, sade han i samband med en energikonferens i Wien i november förra året.

Men Reinhard Mitschek avfärdar kostnadsproblemen.

– Enligt min mening handlar det inte om huruvida något är dyrt eller billigt, det handlar snarare om ifall det är konkurrenskraftigt eller inte, säger han.

Egentligen är dock Nabuccos största problem just nu inte finansieringen eller de stigande kostnaderna. Det är i stället, ironiskt nog, bristen på gas. Hittills har Nabuccogruppen nämligen inte lyckats träffa ett enda bindande avtal om gasleveranser från vare sig Azerbajdzjan, Turkmenistan, Mellanöstern eller Irak.

Just Azerbajdzjan utgör för närvarande nyckeln till Nabuccos överlevnad. Här finns det gigantiska naturgasfältet Shah Deniz som utvinns av ett konsortium bestående av bland annat BP, Statoil och franska Total. Beräkningar visar att den andra fasen av gasfältet, Shah Deniz 2, ska kunna producera 16 miljarder kubikmeter gas per år från 2017. Det är gasvolymer som Nabucco i princip måste ta del av för att överleva såväl kommersiellt som politiskt.

Men konkurrensen om Shah Deniz 2 är stenhård. Upphandlingen om vem som ska få rättigheterna att köpa och transportera gasen från det enorma naturgasfältet innehåller alla element som en stor, komplex internationell upphandling vanligen gör. Enorma kommersiella intressen ska samsas med mäktiga politiska krafter, samtidigt som det ständigt dyker upp nya alternativ och konkurrerande lösningar.

I dagsläget står kampen om Shah Deniz 2 mellan tre olika konkurrenter; TAP (Trans-Adriatic Pipeline), SEEP (South East Europe Pipeline) och Nabucco. Konsortiet som står bakom utvinningen av Shah Deniz 2 genomför upphandlingen i två led. I sommar väger konsortiet SEEP och Nabucco mot varandra. Segraren ställs sedan mot TAP i den slutliga upphandlingen.

SEEP, som alltså är det första hindret att övervinna för Nabuccos del, har dessutom den lilla egenheten att den brittiska oljejätten BP finns med som delägare. Och BP är ju ett av de bolag som utvinner Shah Deniz 2. Föga överraskande har BP redan förordat SEEP som det bästa alternativet. Britterna har dock ännu inte övertygat resterande medlemmar i konsortiet som utvinner Shah Deniz 2, alltså bland annat norska Statoil.

Skulle Nabucco överleva den första ronden i det komplexa upphandlingsspelet väntar TAP i slutronden. Men Nabuccos utsikter till framgång grumlas betydligt av att ytterligare en spelare nyligen dykt upp i kampen om att förse européerna med gas, nämligen Tanap (Trans-Anatolia Pipeline). Det senaste tillskottet i gaskampen ägs av Azerbajdzjans statliga energibolag och turkiska Botas.

Tanap ska använda befintliga gasledningar och är tänkt att löpa 200 mil genom Turkiet till landets gräns mot Bulgarien och EU. Till skillnad från Nabucco har Tanap redan säkrat sitt flöde av gasleveranser och bolaget har bjudit in såväl BP, Total som Statoil att delta i projektet, något som oljetrion ställt sig positiv till.

Tanap har i ett slag förändrat de mest grundläggande förutsättningarna för Nabucco eftersom den fyller behovet av en gasledning till en bråkdel av kostnaden för Nabucco. Just därför har bolagen bakom Nabucco tvingats att tänka om. Och det rejält. Försiktigt har de lanserat tanken på en gasledning med en kraftigt reducerad dragning och kapacitet, Nabucco West.

Den skulle ha en sträckning som motsvarar hälften av Nabuccos ursprungliga 390 mil, med en transportkapacitet som bara skulle vara en bråkdel av originalplanerna på 31 miljarder kubikmeter gas per år. Men Nabucco West, med en planerad sträckning från gränsen Bulgarien–Turkiet till Österrike, skulle till viss del rädda ansiktet på de inblandade bolagen och inte minst beslutsfattarna i EU.

– En mindre gasledning är bättre än ingen gasledning alls för att öppna dörren till den södra korridoren, sade EU:s energikommissionär Günther Oettinger nyligen till Financial Times med anledning av diskussionerna kring Nabucco West.

Det är ett uttalande som säkerligen applåderas friskt av BP. Skulle ursprungsplanerna på Nabucco stanna vid Nabucco West så sitter BP alla gånger med trumf på hand. Med ägarintressen i själva utvinningen av det enorma Shah Deniz 2, i Nabuccos direkta konkurrent SEEP och inte minst i Tanap, har BP garderat sig mot i stort sett alla eventualiteter.

Men om BP är den stora vinnaren, så löper Nabucco alla risker att bli den stora förloraren. Även om den officiella hållningen från Nabucco fortfarande är att ursprungsplanerna är målet, är det inte mycket som talar för att så blir fallet. Till och med bolagen bakom Nabucco (se ruta ovan) har börjat skruva på sig ordentligt.

Exempelvis har det tyska kraftbolaget RWE flera gånger ställt sig positivt till Nabucco West och tanken på att ansluta den till Tanap. Något som skulle innebära långt lägre kostnader för RWE och de andra i Nabucco. En annan av Nabuccos ägare, det österrikiska kraftbolaget OMV, har uttryckt sig ändå rakare:

– Ju mindre jag måste investera, desto gladare blir jag. En kortare Nabuccoledning, som startar i Turkiet, är en helt okej lösning, sade bolagets vd Gerhard Roiss nyligen till nyhetsbyrån Bloomberg.

Men frågan är om Nabucco, eller den kortare Nabucco West, ens kommer att överleva den stundande sommaren. Då väntas alltså bolagen i konsortiet bakom Shah Deniz 2 att i ett första steg besluta om ifall SEEP eller Nabucco ska få rättigheterna att köpa och transportera gasen från det enorma naturgasfältet.

Skulle BP-stödda SEEP gå vinnande ur den striden finns det mycket som talar för att en kombination av Tanap och SEEP kommer att transportera gasen till Europas invånare. Det skulle effektivt förpassa Nabucco till en skrivbordsprodukt och även sänka halmstrået Nabucco West.

Men även om Nabucco inte blir verklighet har projektet agerat blåslampa för konkurrenterna och därmed bidragit till att uppfylla sitt grundsyfte: att bryta Europas beroende av rysk gas.

Fakta Kostar 70 miljarder

EU-stödda Nabucco är Europas största infrastrukturprojekt sett till antalet inblandade länder.

Planen är att börja bygga gasledningen år 2013 och ta den i drift år 2018. Ledningen ska kunna transportera 31 miljarder kubikmeter gas per år och beräknas kosta drygt 70 miljarder kronor att bygga. Kritiker hävdar att byggkostnaden för den 390 mil långa ledningen i stället kan bli så stor som 110–135 miljarder kronor.

Nabuccoprojektet leds av ett konsortium som består av sex kraftbolag: tyska RWE, turkiska Botas, rumänska Transgaz, ungerska FGSZ, österrikiska OMV och bulgariska Bulgarian Energy Holding. Finansiering är tänkt att komma från bland andra EU-kommissionen, Europeiska investeringsbanken (EIB), Europeiska utvecklingsbanken (EBRD) och IFC, som är en del av Världsbanken. Men än så länge har Nabucco inte ens tecknat några gaskontrakt.

Av: Gunnar Vrang
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Startsidan

Vinstfall för GM

Vinstfall för GM

Fordonstillverkaren General Motors redovisar ett justerat nettoresultat om 0,58 dollar per aktie (0,84) för det andra kvartalet 2014.

EQT köper Dataflow

Private equity-fonden EQT Mid Market har köpt en majoritetspost i Hong Kong-baserade Dataflow.

Bankledd uppgång på Stockholmsbörsen

Bankledd uppgång på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen tog fart och handlades i uppåtgående banor efter dryg halva handelssessionen på torsdagen. Branschmässigt gick banker i spetsen för uppgången.

Valeant till SEC: Allergan
vilseleder investerare

Valeant Pharmaceuticals meddelar i dag att de har lämnat in ett detaljerat klagomål till AMF och SEC avseende Allergans "uppenbara försök att vilseleda investerare och att negativt påverka Valeants marknadspris".

Bombardier dumpar 
 1.800 tjänster

Bombardier dumpar
1.800 tjänster

Bombardier meddelar att man planerar för omstruktureringar av sin verksamhetsstruktur samt nedskärningar om 1.800 flygplanstjänster.

Airbus, Boeing och Lockheed
bekräftar stridsflygsbud i Danmark

Airbus, Boeing och Lockheed Martin bekräftar alla att de lämnat in anbud för att ersätta Danmarks åldrande stridsflygsflotta bestående av F-16. Bara Saab har dragit sig ur tävlingen, rapporterar Defense News.

Annons

Skandalbolaget: Vet inte vad
som ligger bakom bokföringsfelet

Oniva Online Group har upptäckt fel i redovisningen som är så pass stora att bolaget tvingats sänka sina prognoser för 2014. Vad som egentligen hänt är fortfarande oklart, men upptäckterna kan leda till fler åtgärder.

Skandalbolag rasar efter vinstvarning

Oniva Online Group, som varit i blåsväder under våren på grund av misstänkta felaktigheter i redovisningen, har i dag medgett stora brister i sina räkenskaper. Aktien rasar 41 procent i den inledande handeln.

SHB sänker skogsbolag

Handelsbanken Capital Markets har sänkt sin rekommendation för skogskoncernen från köp till minska efter bolagets delårsrapport för det andra kvartalet.

Ford över förväntan

Ford över förväntan

Fordonstillverkaren Ford redovisar ett resultat exklusive jämförelsestörande poster på 0,40 dollar per aktie för det andra kvartalet 2014 (0,30).

Arbetslösheten i Sverige högre än väntat

Arbetslösheten i Sverige högre än väntat

Arbetslösheten i Sverige uppgick enligt SCB:s undersökning till 9,2 procent i juni. 1

Lyft för euroområdets inköpschefsindex

Inköpschefsindexet för tillverkningsindustrin i EMU uppgick preliminärt till 51,9 i juli. Det kan jämföras med förväntningarna som var 51,7 och förra månadens utfall vid 51,8.

Danske Bank lyfter 
efter rapport

Danske Bank lyfter efter rapport

Danske Bank är klockan 09.54 på torsdagen upp med 4,5 procent till 162,70 danska kronor efter en rapport där nästan samtliga punkter överträffat förväntningarna.

Lägre producentpriser

Lägre producentpriser

De svenska producentpriserna sjönk i juni jämfört med månaden innan.

Getinges styrelseordförande och majoritetsägare Carl Bennet.

Getinge på väg lösa FDA-konflikt

Det kommer att bli en lösning under innevarande kvartal på konflikten mellan Getinge och den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA.

Citi: Köp stålbolaget

Citi Research höjer rekommendationen för stålbolaget till köp, från tidigare neutral.

GM återkallar fler bilar

GM återkallar fler bilar

Fordonstillverkaren General Motors ökar på listan med återkallade bilar med 717.949 fordon i USA, rapporterar BBC.

Överlag nedåt på Asienbörserna

Överlag nedåt på Asienbörserna

De asiatiska börserna handlades överlag negativt under torsdagen.

Bilförsäljning, Bilia i Haga norra.

Ökad vinst för Bilia

Bilia redovisar ett resultat före skatt på 110 miljoner kronor (85) för det andra kvartalet 2014.

Nokia något över förväntan

Nokia något över förväntan

Telekombolaget redovisar en justerad vinst per aktie som blev något högre än vad analytikerna hade väntat sig.

Sydkorea annonserar nytt stimulanspaket

Sydkorea annonserar nytt stimulanspaket

Sydkoreas regering meddelar ett stimulanspaket för att ge stöd till ekonomin, vilket inkluderar 40 miljarder dollar i finanspolitiska utgifter och finansiering.

Elekta köper turkiska Mesi Medikal

Elekta förvärvar Mesi Medikal, en turkisk distributör av strålbehandlingssystem.

Facebook lyfte 
 i efterhandeln

Facebook lyfte
i efterhandeln

Facebook steg ordentligt i efterhandeln på Wall Street efter att bolaget släppte sin kvartalsrapport.

Danske Bank höjer vinstprognos

Danske Bank höjer vinstprognos

Danske Bank höjer vinstprognosen för 2014 till ett resultat före skatt på 10-13 miljarder danska kronor.

USA:s president Barack Obama.

Sänkt tillväxtprognos för USA

Internationella valutafonden, IMF, uppger i en rapport på onsdagen att tillväxtprognosen för USA, mätt som BNP, uppgår till 1,7 procent för 2014 och att den ligger på 3,0 procent avseende 2015 och 2016.

Kinesiska inköpschefer mer optimistiska

Det kinesiska inköpschefsindexet (HSBC) steg till preliminära 52,0 i juli från det definitiva utfallet på 50,7 i juni.

Ökade intäkter för AT&T

Ökade intäkter för AT&T

Den amerikanska teleoperatören rapporterar en minskad nettovinst exklusive jämförelsestörande poster, men ökade intäkter för det andra kvartalet 2014.

Fortsatt förlust
för Aerocrine

Aerocrine redovisar ett resultat före skatt på -55 miljoner kronor (-56) för det andra kvartalet 2014.

Vinsten stiger
för Concentric

Concentric redovisar ett resultat före skatt på 79 miljoner kronor (66) för det andra kvartalet 2014.

Apple vinnare i New York

Apple vinnare i New York

De amerikanska börserna har handlats oregelbundet inledningsvis men stängde onsdagens handel svagt uppåt med Apple och Biogen som draglok.

USA är redo att utöka sanktionerna mot Ryssland

USA:s regering är redo att utöka de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland om landet inte vidtar åtgärder för att få slut på Ukrainas konflikt med de proryska separatisterna. Det uppgav en senior regeringskälla i USA, enligt Dow Jones Newswires.

Finansguruns favoriter

Finansguruns favoriter

Kände finansprofilen Marc Faber, som länge trott på en nedgång på marknaden, pratade på onsdagen om vilka områden på marknaden han faktiskt tror på.

EU underkänner 
 stöd till Ryanair

EU underkänner
stöd till Ryanair

Det irländska flygbolaget måste betala tillbaka 10 miljoner euro till Frankrike.

UBS ser stora risker för europeiska banker i Ukraina och Ryssland

UBS estimerar att europeiska banker har minst 60 miljarder euro i lån i Ryssland och Ukraina.

SSAB och ABB åt 
 skilda håll på börsen

SSAB och ABB åt
skilda håll på börsen

Stockholmsbörsen handlas inom ett snävt intervall på onsdagen. Rapporterande ABB och SSAB tilldrar sig investerarnas intresse med skilda kursrörelser.

Bilkedja stiger på köptips

Bolaget stiger ordentligt på börsen efter en SHB-strateg gett köptips för aktien.

Börsblock Köper aktie inför rapport

Fyra av fem portföljbolag levererade starka rapporter i förra veckan. Nu tar vi position inför en ny rapport. Förra veckan [...]

ANALYSENIndrivaren lägger i överväxel

Finans- och inkassobolaget Intrum Justitias nya affärsområde växer så det knakar. Och är mer lönsamt. Det bäddar för kurslyft.

Annons
Annons

Vinnare & förlorare

Aktienamn Förändring Aktuellt värde
BioIn... +9,2% 3,1
Eniro +7,8% 23,6
Nokia +7,3% 56,4
SEMAFO -5,4% 28,9
Midso... -4,2% 30,0
Bilia A -3,8% 191,5

Räntor, valutor, olja

Ränta Förändring Aktuellt värde
3 mån -0,01 0,15%
Valuta Förändring Aktuellt värde
Dollar -0,01kr 6,83
Euro -0,01kr 9,19
Olja Förändring Aktuellt värde
Brent $/fat -0,89$ 107,14
Se fler Vinnare och Förlorare

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se