Idrott är pengar – och nöje

2012-07-06 07:52 Lotta Dinkelspiel

KRÖNIKA. Präktighetens tid,  när Thomas Wassberg intervjuades vid frukost­gröten och landets bäste handbollspelare ­delade ut post före träningen, är förbi. De senaste 30 åren har elitidrotten stegvis vandrat från att vara en primärt ideell verksamhet till att bli en av världens mest intensivt kommersiella marknader.

Kombinationen högt underhållningsvärde och tillgänglighet i realtid för stora delar av världens befolkning, är förstås oslagbart för varumärken som vill nå en stor publik. Men idrottspengarna strömmar in och ut också på andra håll. Som prispengar, spelarköp, sändningsrättigheter, sponsorkontrakt, arenabyggen, elitsatsningar, betting och mycket mer.

Avkastningen på dessa pengar är dock knappast vad investerare brukar kräva. Oräkneliga dollar, pund och kronor har plöjts ner i OS-arrangemang och fotbolls- och ishockeyklubbar för att aldrig synas mer. Det hindrar dock inte världens storstäder från att köa för att få OS, eller vanligen slipade affärsmän från att lägga miljoner i jakten på sina drömmars mål – att ta hem segern i Champions League eller ta laget upp till hockeyns elitserie.

OS i London i sommar beräknas kosta över 100 miljarder kronor. Det kan jämföras med London OS 1948 som hade en total budget på 200 miljoner kronor. Frågan är förstås vad London-borna får för pengarna. Om det skriver Jonas Elofsson på sidan 14 i senaste numret av Affärsvärldens Platinum.

På sidan 20 skriver vi om Hugo Stenbecks mångmiljonsatsning i hockeylaget Malmö Redhawks. Laget skulle till Elitserien, men något gick snett och utvecklingen under hans första år som ägare blev inte vad klubben hade hoppats.

Kommersialiseringen av idrotten har också gjort det möjligt för långt fler idrottshjältar att tjäna pengar på sin stjärnstatus. Många stora idrottsmän och kvinnor är numera sina egna varumärken. Den före detta fotbollslegendaren Glenn Strömberg säljer exempelvis italienska delikatesser i sitt namn. Mer om honom och hans affärsverksamhet läser du på sidan 32 i samma tidning.

Idrotten ger numera helt nya möjligheter. Det må kosta, och ger kanske inte så mycket avkastning, men det ger mycket nöje.

Detta är en text från Affärsvärldens Platinum nummer 3, ett magasin om passion investment.

Lotta Dinkelspiel

Mest läst

ANNONS

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet