Krönika
Slakten efter jakten
Det är över 20 år sedan Affärsvärlden lyfte fram SCA som ett bolag mer aptitligt i bitar.
”Att strukturera SCA är relativt enkelt, det är som att grovstycka en älg. Hygienprodukterna motsvarar älgens saftiga bakdel. Förpackningar motsvarar kotlettraden och filén och det svängiga affärsområdet grafiska fiber motsvarar älgens sega framdel, mest lämplig för långkok och köttfärs. Till grafiska papper ska nog innanmätet, affärsområdet skog och trä, läggas. Det är inte vettigt att bryta upp den enhet som grundlades redan under Kreugertiden med det så kallade Sundsvallskombinatet. Grafiska papper kan kanske också behöva den resultatmässiga stabilisering som skog och trä kan bidra med.”
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här