”Det blev tydligt på Riche”

Omnipollo byggde en bro mellan hantverksöl och vardagsöl – och skrev om reglerna för hur ett bryggeri kan fungera.

Egentligen började det hela i källaren på Västerås stads­hotell någon gång under mitten av 1990-talet. Hotellmagnaten Bicky Chakraborty, vd och grundare av Elite Hotels of Sweden, hade dåligt med likvida medel och bestämde sig – influerad av en anglofil vän – att starta en pub i engelsk stil. Investeringen blev en framgång och konceptet förvandlades så småningom till pubkedjan Bishops Arms där en del av konceptet var att ha många ölsorter. År 2006 rekryterades Henok Fentie som hade pluggat tillsammans med Bicky Chakrabortys dotter på London School of Economics.

– Jag var inte så bra på att driva företag och hade nästan ingen arbetslivserfarenhet, så jag specialiserade mig på ölen. Det blev mitt sätt att hävda mig, säger Henok Fentie.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets