”Jag klär mig efter humör”

2017-04-19 22:00 Affärsvärlden Redaktionen
Namn: Mernosh Saatchi. Född: 1979 i Stockholm (uppvuxen i Sollentuna). Bor: Östermalm i Stockholm. Familj: Make och tre barn. Bästa klädsel för middag på kvarterskrogen: Slitna jeans, skjorta och pumps. Senaste accessoaren: Ett halsband som min mamma designade när hon var i Iran. Det är i guld med en stor turkos. Foto: Tobias Ohls

Kommunikation genomsyrar Mernosh Saatchis vardag och därför älskar hon mode.

Det var i vintras på en strand i Thailand som det skedde: Mernosh Saatchi glömde sitt älsklingsplagg. Det var ett par shorts som varit i hennes ägo i minst tjugo år. Från början ett par blå Levis 501:or som hon, efter att ha återfunnit byxorna i en låda ute på landstället i Grisslehamn där mamma packat undan dem, gjorde om till ett par shorts.

– Jag hoppas den som hittade dem uppskattar dem lika mycket som jag gjorde, de var verkligen perfekt slitna, säger Mernosh Saatchi.

Till vardags, bland annat som styrelsemedlem i MQ, i konsultbolaget Ework, och som operativt involverad ägare i reklambyrån Humblestorm, klär hon sig gärna i kjol med en stickad tröja eller kavaj till. Men det första hon gör när hon kommer hem är att byta om till sköna hemmakläder.

– Jag klär mig egentligen väldigt mycket efter humör. Om jag är stressad eller känner mig lite tråkig blir det svart, annars blir det gärna mycket färger.

Till fest väljer Mernosh Saatchi alltid högklackat och gärna kläder från bland annat Tiger och Ahlvar. Och de ovan nämnda gamla shortsen till trots säger hon sig vara bra på att rensa i garderoben och ge bort saker som hon inte längre använder.

Det finns fler än en yrkesmässig koppling till hennes modeintresse.

– Det roligaste med mode och kläder är att de blir ett sätt för oss människor att förstärka våra personligheter.

Mernosh Saatchi säger att oavsett vad man tycker om detta – att det skulle vara ytligt – så är det man ser när man möter en person ofta väldigt viktigt. Det kommunicerar någonting om individen, enligt henne.

Själv beskrivs Mernosh Saatchi ofta som entreprenör, en titel hon själv tycker är konstig.

– Jag har ju visserligen grundat ett par företag, men det är ju inte så att jag till vardags sitter och gör det.

I stället är det reklambyrån Humblestorm (80 miljoner kronor i omsättning förra året) som hon dagligen jobbar med. Detta är också firman som hon grundade vid 22 års ålder medan hon pluggade till elektroingenjör på Tekniska högskolan i Stockholm. Hon arbetade extra under studierna på Microsofts marknadsavdelning, hennes första kontakt med kommunikation och marknadsföring.

– Jag var oerhört sugen på att starta eget och pratade med Microsoft som var intresserade av att arbeta med oss, säger Mernosh Saatchi.

Steget till att starta eget var därmed ganska litet eftersom de redan hade sin första kund.

Kunskaperna från studierna som elektroingenjör har hon aldrig fått användning för. Men efter att år 2009 ha blivit utnämnd till Årets entreprenör började hon föreläsa om entreprenörskap – något som ledde till att hon blev tillfrågad om att ta plats i dåvarande regeringens framtidskommission, där statsminister Fredrik Reinfeldt (M) var ordförande.

– Efter det har det kommit ganska många erbjudanden, bland annat om styrelseuppdrag. Jag tror att jag står på någon lista, typ vettiga-människor-listan, säger Mernosh Saatchi och skrattar.

Hon är i dag involverad i flera verksamheter inom flera branscher, bland annat mode, reklam, konsultverksamhet. Hon ser gemensamma nämnare, framför allt digital kommunikation och varumärkespositionering.

– Det är inte nödvändigtvis exakt samma frågor som dessa verksamheter brottas med, men frågeställningarna tangerar varandra och utmaningarna är liknande.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet