”Japansk whisky en statusmarkör”
Våren 2003 tar Mikael Nilsson, whiskymanager på Akkurat i Stockholm, med sig medlemmarna i restaurangens whiskyklubb till den traditionsbetingade Micro Islay-provningen i missionshuset på Sandhamn. Som vanligt består det medtagna dryckesförrådet av sorter som framförallt härstammar från amerikanska och skotska producenter, men Mikael Nilsson har – mest på skoj – också plockat med en flaska single malt från ett japanskt destilleri. Deltagarna ska göra en blindprovning. Först ska de rangordna vilken whisky som är bäst och sedan para ihop dryckerna i glasen med respektive flaska. Den japanska whiskyn vinner med bred marginal i det första momentet. I det andra momentet är det ingen som prickar rätt.
– Det var helt enkelt ingen av deltagarna som kunde tro att den godaste whiskyn kom från det japanska destilleriet, säger Mikael Nilsson.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här