Människolös service på framtida hotell

Hård konkurrens från spelare som Airbnb tvingar hotellbranschen att tänka nytt. Nu använder sig alltfler av robotar för att ge god service.

En människolik robot med mekanisk röst och stela huvudrörelser hjälper till med incheckningen, medan en självkörande vagn transporterar väskor och visar gäster till rummet. Därinne väntar ytterligare en robot i form av en leksaksdocka som erbjuder väckning och informerar om väderlek.

Det må låta som taget ur en science fiction-film, men exemplet är hämtat från verkligheten. Henn-na Hotel (Konstigt hotell) i den japanska staden Nagasaki öppnade sommaren 2015 och bemannas i huvudsak av ett hundratal robotar, varav flera i människoform.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här