Tidlöst hantverk

2017-04-19 22:00 Affärsvärlden Redaktionen

Spets är ett av de mest exklusiva textila materialen. Tidlöst och fullt av hantverksskicklighet har det i århundraden varit en del av senaste modet.

Designern och klädskaparen Lars Wallin firade tjugofem år som yrkesverksam med utställningen Fashion Stories på konsthallen Artipelag i Värmdö öster om Stockholm. I de stora industrilokalerna, med högt till tak och halvt ute i den stockholmska skärgården, låg utställningens fokus på haute couture (högsta formen av sömnadskonst), scenkläder och brud­klänningar. Och i de färgsprakande och kreativa skapelserna var det ett element som ständigt var närvarande: spets.

– Jag älskar spets och det är ett material som funnits med mig ända sedan jag startade, säger Lars Wallin.

Han säger att spets också är ett material som snabbt avslöjar skickligheten hos ett haute couture-hus eller en ateljé eftersom det är svårt att jobba med. Den franska spets han själv ofta använder har en rak bård längst ner. För att fästa den på ett släp så måste den formas genom att klippa ut delar och forma bården perfekt för att få till en osynlig söm.

– Sedan är själva materialet så speciellt eftersom det inte går att fuska med spets. Billig spets ser alltid billig ut, även för ett otränat öga, säger Lars Wallin.

Spets har varit ett permanent inslag i finkläder i västvärlden åtminstone sedan slutet av 1500-talet. Materialets exakta ursprung är inte helt klart, men inom forskningen gör man en grov uppdelning mellan den italienska spetsen, som är sydd, och den flamländska, som är knypplad. Knyppla är en flätteknik där många trådar – ibland flera hundra – används samtidigt.

Lena Dahrén, som doktorerat i textil­vetenskap vid konsthistoriska institutionen vid Uppsala universitet, säger att båda dessa tekniker antagligen utvecklades parallellt. De tidigaste mönsterböckerna är från 1500-talets mitt, från Venedig och Zürich. Under lång tid var spets det absolut mest exklusiva klädmaterialet.

– Männens kravatter på 1600-talet, de här halsdukarna som avslutades med sydda spetsar, kunde ha samma värde i inköp som ett stenhus i staden. Det var otroliga värden som man klädde sig i, säger hon.

Spetsen tillverkades ursprungligen oftast av lin och under 1700-talet var den finaste spetsen gjord av trådar tunnare än ett hårstrå. Själva tillverkningen, som skedde för hand, var väldigt slitsam – inte minst på grund av de dåliga lokalerna, med dåligt ljus och fuktigt klimat, vilket kunde ge ­upphov till reumatism.

– Knyppling och spetstillverkning utfördes av de fattiga för de rika, och spets har bara varit något romantiskt för dem som haft den på sig, säger Lena Dahrén.

Däremot säger hon att knyppling och ­tillverkning av spets var en viktig ekonomisk inkomstkälla för fattiga, både i ute i Europa och i Sverige. Föreningen för Svensk Hemslöjd startade till exempel Vadstena Knyppelskola år 1903.

– Syftet var att motverka emigration och ge arbete åt unga kvinnor på landsbygden som i industrialiseringens fotspår hade svårt att försörja sig, säger Lena Dahrén.

I takt med industrialiseringen började spets också tillverkas med maskiner, och med förändringar i modet flyttade spets från kläderna till heminredning – till ­bordsdukar, gardiner och lakan.

Men efter andra världskriget blev det mindre spets även i hemmen, speciellt efter 1960-talet. Dels beror detta på att modet ändrade sig, dels på den tekniska utvecklingen där tvättmaskiner kom. Spets trasas nämligen sönder när den tvättas i maskin, och framför allt försvann spets därför från sängkläder.

För Lars Wallin är materialet tidlöst, och han säger att även om mode alltid förändras så är spets alltid en del av det, ibland mer och ibland mindre.

– Spets är ju väldigt kopplat till kvinnor, även om man försökt göra herrskjortor med spets. Men det är svårt att få till det maskulina i en spets, säger han.

Inte som på 1600-talet alltså. Lars Wallin tror att det är blommönstret som gör det romantiskt, kvinnligt och mjukt.

– Dessutom är spets väldigt poetiskt. Men det kan ju samtidigt också vara dramatiskt, säger Wallin.

Han har arbetat med klänningar i svart spets, en aning viktorianska i stilen och med höga kragar.

– Kopplingen mellan den svarta spetsen och de nästan transparenta kläderna, men som ju ändå täcker huden, gör att det blir både sensuellt och korrekt, och också ganska dramatiskt, säger Lars Wallin.

Modehantverk

Utställningen Fashion Stories har sedan 2011 visats på olika museer i Sverige. I sommar öppnar utställningen på Vida konsthall på Öland.

Haute couture är franska och betyder ”hög sömnad”. Kreationerna är skräddarsydda för kunden eller modellen.

Spets är också vanligt förekommande på svenska folkdräkter, och olika regioner har då ofta sina egna traditionella mönster.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet