”Sveriges varumärke är starkt”

Leif Pagrotsky tar fram sin mobiltelefon och visar en av The New Yorkers illustrationer från förra årets presidentkampanj. ”Bernie – Make America Sweden”, lyder travesteringen på Trumps slogan, vilken ger en uppfattning om hur Sverige uppfattas i USA. Men Sverige­bilden är dubbelsidig.

– I det USA som i dag är så polariserat är Sverige antingen en förebild eller ett varnande exempel. Just polariseringen gör att Sverige kanske är mer i fokus nu, det finns en nyfikenhet kring det svenska, säger han.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets