Innehåll från annonsör

Finsk mjukvara mot notering i Stockholm

Finska Enersize är på väg mot notering på Nasdaq First North Stockholm och avslutar snart sitt teckningserbjudande. Bolagets styrelseordförande Christian Merheim och vd Sami Mykännen berättar om bolagets unikitet, teknologin bakom och marknaden de vänder sig till.
Finsk mjukvara mot notering i Stockholm - enersize_binary_6846565.jpg

– Vi är unika i världen med att använda oss av datainsamling via IOT och avancerad dataanalys för att mäta, analysera och övervaka industriella tryckluftssystem för att därigenom kunna göra dessa mer driftsäkra och framförallt mer energieffektiva. Tryckluftssystem konsumerar nästan 5% av världens elförbrukning motsvarande 2 000 miljarder kronor, en elförbrukning som med Enersize teknologi kan minskas med 20–30% säger Christian Merheim, styrelseordförande i Enersize.

 Det som känns extra spännande med Enersize är att vi redan har stora intäktsgenererande projekt i Kina och samtidigt har en innovativ teknologi som ger oss tillgång till en global och oexploaterad marknad, säger Christian Merheim.

Redan stora framgångar i Kina

Enersize driver idag flera storskaliga projekt i fabriker i Kina, bland annat två i samarbete med BOE, världens tredje största tillverkare av plattskärmar för mobiler, datorer och TV-skärmar, samt två projekt inom den kinesiska fordonsindustrin. De har just påbörjat sin europeiska expansion, och har därför tagit in både svenska Scania och tyska Dürr som strategiska ägare i bolaget för att kunna skapa europeiska referensprojekt.

– Skalan på de kinesiska fabrikerna är en helt annan nivå än vad vi ser i övriga världen, och vi har under de senaste åren byggt upp en ansenlig projektpipeline med storskaliga fabriker här i Kina, något vi är väldigt glada för. Inte bara ur ett affärsmässigt perspektiv utan även med tanke på den positiva miljöpåverkan vår teknologi medför i det utsläppsbelastade Kina. Fabrikerna är så stora att man i en enda fabrik kan uppnå årliga besparingar om tiotals miljoner kronor säger Sami Mykännen, vd för Enersize

Unik teknologi på en oexploaterad marknad

Enersize mål är att bli marknadsledaren för mjukvara för tryckluftsbesparingar. De aktörer som finns på marknaden idag är små och lokala, och har en väldigt låg tekniknivå där man i princip helt saknar förmåga att på ett effektivt sätt mäta, analysera och optimera komplexa system.

– Vi ser idag en i stort sett orörd marknad utan konkurrenter och där vi idag ligger väldigt långt fram teknikmässigt. Vår ambition är att bli den dominerande spelaren på den här marknaden genom vår expertmjukvara för tryckluftseffektivisering, säger Christian Merheim.

I de kundprojekt som Enersize själva driver i Kina använder de sig av en affärsmodell är baserad på vinstdelning där Enersize står för implementationskostnaden hos kunden, och sedan tar ut en avgift baserad enbart på verkligt uppnådda besparingar under en period om några år. Detta innebär, enligt Enersize, att det för kunden är riskfritt att använda sig av företagets tjänster.

Enersize genomför nu en notering på First North Stockholm med planerad första dag för handel 15 juni för att kunna accelerera sin teknikutveckling och försäljning ytterligare.

Mer information om bolaget och pågående teckning av aktier fram till 11 Maj.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.