Innehåll från annonsör

Miljarder går förlorade i obeslutade investeringar

De flesta företag har inte någon digitaliseringsplan för ekonomifunktionen. "Hur ekonomifunktionen arbetar måste förändras avsevärt", säger Tomas Öberg på Accenture som menar att finanscheferna halkat efter i digitaliseringen.
Miljarder går förlorade i obeslutade investeringar - running-man-1149787_1280_binary_6819949.jpg

Hastigheten i digitaliseringen gör att alltmer kraft läggs på att bryta mark eller att expandera befintliga produkter eller tjänster. Det är något som sätter press på de flesta affärsfunktioner.

En nyligen gjord undersökning av Accenture visar att det inte minst gäller för ekonomifunktioner och i synnerhet, finanscheferna. Hela 75 procent av finanscheferna tycker inte att de är väl positionerade för att möta digitaliseringen.

– Många anser sig sitta fast i etablerade arbetsprocesser som inte ger utrymme för utveckling och digitalisering av verksamheten, säger Thomas Öberg, Nordic digital finance lead på Accenture.

Enligt Accentures undersökning har mindre än hälften av bolagen en digitaliseringsstrategi för ekonomifunktionen. Att så få finanschefer jobbar med digitalisering på ett strukturerat sätt kan innebära stora förlorade affärsvärden. Dels ur ett kostnadseffektivt perspektiv, men framförallt för att man går miste om förbättrad analysförmåga för att förbättra affärsbesluten.

– Finanschefer kan automatisera 50 till 60 procent av ekonomifunktionen med nya verktyg och metoder. Men för att åstadkomma det kommer det inte att räcka med traditionella processförbättringar utan det behövs en definierad strategi, säger Thomas Öberg.

Vad har då finanscheferna som ”tänker rätt” gemensamt? Jo, att förändringarna som görs sträcker sig över de traditionella organisationsuppdelningarna. Samtidigt använder man alltmer sofistikerade verktyg och analysmetoder för att skapa ekonomitjänster på nya sätt.

Det finns flera exempel på vad sådana digitalt underbyggda ekonomitjänster kan vara. Bland annat automatiserade leverantörsreskontran, riskhantering i realtid, kognitiva agenter som analysstöd och snabbare transaktionshantering trots ökade datavolymer. Sammanslagning av marknads, operationell- och finansiell data för bättre analysförmåga är ytterligare ett exempel.

– Hur ekonomifunktionen arbetar måste förändras avsevärt. Och för att det ska bli lyckat, måste man utgå från en definierad målbild i stället för förändringar i nuvarande processer, säger Thomas Öberg.

Visa vägen mot avkastning på digitala investeringar

Samtidigt är det viktigt att de digitala investeringarna är baserade på ett väl underbyggt beslutsunderlag med definierade affärsnyttor. Och för att prioritera och följa upp investeringar, krävs en särskild metod. Något som vilar på finanschefens och ekonomifunktionens axlar.

Om det inte görs kan resultatet bli som när ett stort transportföretag nyligen investerade hundratals miljoner dollar i ny teknikplattform.

Trots att de gjorde ett business case, länkade de inte sin strategi och kapitalallokering till projektleveranser och realisering av affärsnyttor. Det gjorde att intressenter inte var överens om potentialen i teknikplattformen och att det var oklart vem som ansvarade för att realisera affärsnyttorna.

Varje år går miljarder förlorade när digitala investeringar inte godkänns och följs upp med full transparens.

– Trots att 63 procent av finanscheferna anser sig bäst lämpade för faktabaserad styrning av investeringar, är det få som gör det till en tydlig del av sin roll visar Accentures undersökning, säger Thomas Öberg.  

Agera som en aktivistinvesterare

Aktivistinvesterare har ökat pressen på företagsledningar. De är involverade i styrning och driver strategiska frågor. Flertalet studier har visat att aktivism är positivt för utvecklingen av aktiekurs och förbättrade resultat.

– Som del av digitaliseringen, bör finanschefer agera som aktivistinvesterare i sina egna bolag. Då tittar man på verksamheten ur en objektiv synvinkel för att identifiera nödvändiga förbättringar, säger Thomas Öberg.

Genom att använda data och avancerad analys kan man utmana ett antal parametrar såsom: aktieägarvärde, kapitalstruktur, risk och strategisk sårbarhet.  Och eftersom finanscheferna sitter på merparten av datan som skapas i verksamheten, finns alla möjligheter att ta rollen som aktivist.

Accentures råd: Bli en digitalsmart finanschef

Justera inte – tänk om! Etablera en strategi och målbild för digitalisering. Arbeta därifrån i stället för att göra justeringar av nuläget.

Bli den sammanhållande länken genom att koppla samman operationell, finansiell och marknads-data. Det kommer att öka transparensen och förbättra analysförmåga för investeringsbeslut och verksamhetsstyrning.

Bli en aktivist som kontinuerligt fokuserar på affärsvärde och därmed kan driva ett kontinuerligt förbättringsarbete.

Om innehållet

Den här är en sponsrad artikel från Accenture, skriven i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.