Innehåll från annonsör

Snart börjar EU:s nya dataskyddsregler gälla i Sverige

Affärsvärlden, Ny Teknik, Dagens Media och Lag & Avtal hjälper dig att få grepp om de nya reglerna och förbereda dig för förändringen.
Snart börjar EU:s nya dataskyddsregler gälla i Sverige - atevents_binary_6847334.jpg

Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) börjar gälla direkt i alla medlemsstater den 25 maj 2018. Den ersätter då tidigare nationella bestämmelser, till exempel Personuppgiftslagen (PUL) i Sverige.

Syftet är att stärka skyddet för den personliga integriteten vid behandling av personuppgifter. Detta sker genom ökade krav på företag som lagrar personuppgifter och strängare påföljder vid brott mot regelverket.

– Alla företag och organisationer som hanterar personuppgifter berörs av de nya reglerna och de som inte anpassar sig riskerar att drabbas av kraftiga sanktioner, säger Axel Tandberg, jurist vid Tandberg & Partners och ledare för seminariet den 1 juni.

– Exempelvis kan Datainspektionen besluta att ditt företag måste betala upp till fyra procent av den globala omsättningen. Dessutom kan skadestånd utdömas och det är alltid det utpekade företaget som måste bevisa sin oskuld.

– Kunddata kommer inte längre att betraktas som ditt företags egendom; du måste snarare se det som att du har informationen ”till låns”.

Axel har på nära håll följt den nya dataskyddsförordningen – från de första utkasten 2010 till färdig förordning 2016 – och är en ansedd expert och flitigt anlitad föreläsare inom detta område.

– Vi arrangerar seminariet för att ge deltagarna en helhetsbild av vad den nya dataskyddsförordningen innebär och hur de ska förbereda sig på bästa sätt. När dagen är över har de en checklista med tips som hjälper dem att komma igång så att de eventuellt blir klara i god tid innan anpassningsperioden är över i maj nästa år.

Företag som inte har ordning på sina CRM-system eller kunddatabaser får räkna med ett omfattande arbete och bör snarast påbörja en kartläggning av den egna verksamheten.

– Kunddata kommer inte längre att betraktas som ditt företags egendom; du måste snarare se det som att du har informationen ”till låns”. Alltså kan det bli nödvändigt att utveckla nya policies, skaffa nya verktyg och ta fram mer information om de personer vars uppgifter behandlas. Förmodligen behövs även nya rutiner och utbildning av de medarbetare som hanterar informationen. Dessutom måste avtal med samarbetspartners och företagets IT-säkerhet ses över, avslutar Axel Tandberg.

Vad är viktigt att tänka på nu direkt?

  • Har du följt Personuppgiftslagen (PUL), det vill säga Sveriges nuvarande lagstiftning inom området? Om inte – vidta åtgärder för att kunna följa denna lag fullt ut snarast möjligt.
  • Avsätt pengar för att skapa nya policies, rutiner, verktyg med mera.
  • Gör konsekvens- och riskanalyser.
  • Gör flödesscheman som visar hur du får tag på personuppgifter.
  • Besluta om nödvändiga förändringar i databaser och säkerhetssystem.
  • Bli bättre på att informera dina kunder och övriga mottagare av dina utskick.

Vill du veta mer?

Missa inte seminariet den 1 juni i Stockholm.

Läs mer och anmäl dig här!

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.