Affärsvärlden intervjuar Sandviks ”high-flyer”

Affärsvärlden intervjuar Sandviks ”high-flyer”

Sandvik-vd:n Olof Faxander har kastat upp många bollar i luften. Om han har förmågan att fånga dem är omtvistat. Själv tvekar han inte en sekund.

Annons

Verktyg

Olof Faxander lämnade en lysande första kvartalsrapport i år, där samtliga divisioner upp-visade bättre resultat än analytikerkårens konsensus-prognos. Ändå har det inte blivit någon riktig ordning på Sandviks aktiekurs.

Det kan förstås tolkas som att Sandvik rör sig i en värld full av Greklandskriser, Kinabekymmer och spanska åkommor, men det är inte hela sanningen. Det knorras nämligen också i ägarleden och knorrandet gäller just bolagets vd Olof Faxander.

Affärsvärlden träffar honom på det tillfälliga huvudkontoret på Klarabergsgatan i centrala Stockholm. Där sitter Olof Faxander och hans mannar, i väntan på att de nya lokalerna i World Trade Center ska bli klara. Villan i Sandviken, där bolaget haft sitt huvudkontor i 150 år, har ledningen lämnat för gott. Att det beslutet fick kritik är ingen hemlighet. Anställda i Sandviken har vädrat sitt missnöje offentligt, liksom före Sandvik-chefen PO Eriksson. Men det stannar alltså inte där.

Knorrandet kommer inte från största ägaren Industrivärden eller tredje största ägaren Handelsbankens pensionsstiftelse. Olof Faxander är fortfarande sfärens eget gull och Industrivärdens ordförande Sverker Martin-Löf sägs ha förälskat sig i honom från första stund. Men enligt en av Affärsvärldens källor frågar sig såväl svenska som utländska institutioner om Olof Faxander verkligen är rätt person att stärka bolaget. Roburs Marianne Nilsson och Alectas Staffan Grefbäck, andra respektive fjärde största ägare, har avböjt att kommentera, men källan får medhåll från flera analytiker vi talar med.

– Det finns en viss skepsis. Det är den allmänna bilden. Han ses mer som Industrivärdens broiler. Han får saker gjort, men ibland blir det för mycket och går lite för fort, säger en aktieanalytiker, som vill vara anonym.

Flera analytiker berättar att han har svårt att kommunicera med företrädare för aktiemarknaden och att det finns frågetecken kring om det är han eller Industrivärden som styr bolaget.

Det mesta av kritiken bottnar i SSAB:s förvärv av kanadensiska Ipsco, enligt en tredje analytiker. Det gjordes våren 2007 när Olof Faxander var vd för bolaget. Ipsco kostade 55 miljarder kronor, vilket ungefär motsvarade SSAB:s börsvärde vid den tidpunkten. Förvärvet gjordes kontant och var finansierat med ett av de största lånelöftena i svensk näringslivshistoria. Strax efter att affären var genomförd, började de nordamerikanska länderna känna av krisen, och hade det inte varit för att SSAB lyckades bli av med Ipscos rörverksamhet under våren 2008, hade SSAB:s höga belåning kunnat ställa till väldiga problem, när finanskrisen sedan slog till under hösten.

Olof Faxander var vd för SSAB i sex år och under den perioden rosade aktien inte marknaden. Det är förstås långt ifrån bara Faxanders fel. Stålindustrin i hela världen har haft det tufft sedan 2008 och det är ingen som tror att SSAB eller bolagets konkurrenter återuppnår marginalerna från tiden före krisen. Inte på länge i alla fall.

Det faktum att det är svårt att utmejsla exakt vad en chef åstadkommer är huvudförklaringen till tveksamheten kring Olof Faxander. Men Sandviks kommunikationsdirektör Jan Lissåker säger att osäkerheten är mindre nu än den var.

– Det finns frågetecken, men de är mindre uttalade nu. Det är min bestämda uppfattning. Vi har lagt oss vinn om att vara tydliga mot aktiemarknaden och tala om vilka lösningar vi ser framför oss, vilket har gjort att analytikerrapporterna är mer positiva, säger han.

– Det är vår absoluta övertygelse, att vi ska kunna gå i mål med strategin och sedan vi levererade den har aktien också gått bättre än både Atlas Copco och index.

Om det är omtvistat huruvida Olof Faxander verkligen kan landa sina projekt och leverera, är det oomtvistat att Olof Faxander gjort kometkarriär. Redan som 28-åring blev han vd för Degerfors Stainless inom Avesta-koncernen. Tre år senare flyttade han till England och fick titeln ”senior vice president” i Avesta Polarit, som bolaget hette efter samgåendet mellan Outokumpu Steel och Avesta Sheffield. Så småningom flyttade Olof Faxander till Helsingfors där han blev ”executive vice president” för Speciality Stainless. Där vara han i ytterligare två år, innan rekryteringsfirman Heidrick & Struggles kontaktade honom och frågade om han var intresserad av vd-posten i SSAB. Vid en ålder av 35 år, innehade han sin fjärde ledande befattning.

Enligt Industrivärdens ordförande Sverker Martin-Löf, som var ordförande i SSAB, när Olof Faxander anställdes, var det inte en slump.

– Olof stod verkligen ut bland de kandidater vi hade. Stålvärlden i Sverige och Finland är inte så stor, så det är en ganska begränsad krets och söka i, säger Sverker Martin-Löf till Affärsvärlden.

Olof Faxander unicitet bestod både av att han uppvisat goda resultat och hade gedigen erfarenhet. Att Faxander var en ung man skrämde aldrig Sverker Martin-Löf.

– Nej, han hade ju haft en karriär ungefär som min egen. Förr studerade människor tidigare och gick ut Teknis vid 23–24 års ålder. Då har man hunnit jobba ganska många år när man är 35. Då ser jag snarast åldern som en fördel, då är man väldigt motiverad, i karriären ordentligt.

Motivationen behövs. Sedan den 1 februari 2011 basar Olof Faxander över Sandvik – stålbolaget som i år fyller 150 år, som har en omsättning på nästan 100 miljarder kronor, 50?000 anställda och verksamhet i 130 länder. Rörelsemarginalen för första kvartalet i år uppgick till över 15 procent. Det är inte fy skam, men den svenska nationalklenoden åtnjuter inte riktigt samma status som den en gång gjorde. De senaste åren har konkurrenten Atlas Copco tagit stadiga kliv framåt och gått om. Konkurrentens rörelsemarginal ligger på över 20 procent. Olof Faxanders uppgift är glasklar.

– Att återigen bli Sveriges verkstadsjuvel nummer ett är definitivt vår vision, säger Olof Faxander.

Olof Faxander lär göra vad han kan för att lyckas. Han är inte en person som gillar att förlora. Det drivet kan behövas om han ska lyckas med sitt nuvarande uppdrag. Det säger sig självt att arbetet inte är gjort i en handvändning. Olof Faxander har inlett med att ruska om ordentligt. Han har tillsatt en ny ledningsgrupp, tre affärsområden har blivit fem, han har köpt in minoriteten i den tidigare delägda konkurrenten Seco Tools och så har han gjort det oheligaste av allt oheligt, han har flyttat huvudkontoret 20 mil söderut, från Sandviken till Stockholm.

Sammantaget fick besluten en hel del uppmärksamhet, inte minst från den förre Sandvikchefen P O Eriksson.Enligt denne är tre av åtgärderna, flytten av huvudkontoret, köpet av Seco Tools och så själva valet av en extern vd, förödande för Sandvik.

– De kunde ha valt en bra kille från Sandvik som förstår hur företaget fungerar, i stället valde de en ”high-flyer” från Stockholm, har P O Eriksson sagt till Gefle Dagblad.

Ordet high-flyer syftar på att Olof Faxander gjort en snabb karriär, förtydligar P O Eriksson senare för Dagens Industri.

– Det är väl lite synd när diskussionen halkar in på sådana saker som var en person är ifrån. I framtidens Sandvik, som vi försöker bygga, handlar det mer om att vi måste ha en kultur där folk känner att det är viktigt att göra ett bra jobb, oberoende av om man är kvinna eller från Turkiet, Tyskland eller Kina eller vad det är, säger Olof Faxander.

Enligt honom har det funnits ett glastak inom Sandvik, i synnerhet för anställda utanför Sverige. Med tanke på att 95 procent av omsättningen finns utomlands har det varit naturligt att försöka få bort taket.

– Det är klart att vi blir mer attraktiva arbetsgivare om vi kan visa för folk att om de gör ett bra jobb inom Sandvik kan de till och med bli vd en dag. Två av mina verkstadskollegor som man ofta jämför oss med har inte ens svenska vd:ar, säger Olof Faxander och syftar på Atlas Copco och SKF.

– I ett stort globalt företag, måste det vara på meriter du gör karriär.

Kritiken som P O Eriksson riktade mot styrelsen och mot honom själv ger Olof Faxander inte mycket för.

– Det är inte det som jag kan fokusera på, det är historien. Vi jobbar med en vision om vad vi vill göra med Sandvik i framtiden. I grund och botten vill väl P O väl.

Att Sandvik för första gången på många år har fått en extern vd är ingen slump. Olof Faxander är nära lierad med Industrivärden och genom att tillsätta honom kunde sfären ta ett fastare grepp om bolaget och förändra en del av det som hade kommit att bli Sandvikkultur. Olof Faxander försöker skapa en enklare, rakare och plattare struktur. För att återta positionen som det finaste verkstadsbolaget i Sverige, som bolaget, enligt honom var på 1990-talet, behöver Sandvik en flexibel och dynamisk organisation.

– Jag slogs av att Sandvik hade en väldigt komplicerad organisationsstruktur när jag tillträdde. Som mest hade vi 13 nivåer mellan mig och medarbetaren på golvet. En enormt utpräglad hierarki. Därtill hade vi väldigt komplicerade matrisorganisationer.

Ambitionen är högst sju nivåer mellan vd och golvet. Därtill ska de anställda få krav på sig att nå vissa mål, men också handlingsutrymme och därmed möjlighet och verka och nå de målen, anser Olof Faxander. Om strukturen blir för komplicerad och medarbetarna inte känner tydligt vad som är deras ansvar, blir det sällan effektivt. Som exempel nämner han affärsområdet Materials Technology som hade grenat ut sig i många olika verksamheter.

– Vi hade spritt oss alldeles för mycket. Rören är hjärtat i MT, och det är där vi måste lyckas. De mindre affärsenheterna kan inte kompensera för att vi misslyckas inom kärnområdet. Men folk hade börjat spinga på alla nya saker som medtech, som vi också höll på med. Nu lägger vi huvudfokus och forskningsresurser, säljresurser och managementresurser på kärnan, för att se till att vi utvecklar det.

Det är ännu för tidigt att bedöma om det kommer att lyckas, men affärsområdet är på rätt väg. Rörelsemarginalen som för helåret 2011 var negativ, låg på plus 8,5 procent första kvartalet i år. Och det stopp i försäljningen som kom till följd av kärnkraftsolyckan i Japan, har nu börjat lätta.

– Det kommer fler och fler indikationer från kineserna att de ska släppa på de här projekten.

Samtidigt fortsätter jakten på högre marginaler även inom andra affärsområden, inte minst för att komma upp i Atlas Copcos nivåer. Men Olof Faxander påminner samtidigt om att affärerna till sin karaktär skiljer sig åt.

– Projektaffären har låg kapitalbindning och väldigt stor förskottsbetalning, men också betydligt lägre marginaler än när du säljer utrustning. För att öka dem något har vi försökt fokusera affären mer mot gruv-sidan.

När det kommer till Mining och Construction, numera två olika affärsområden, som direkt konkurrerar med Atlas Copco, har Olof Faxander planen klar.

– Det som i dag är Mining, började med Tam-rock-förvärvet och sen har vi plockat ihop det. Vi har börjat resan med att integrera hårdare, men det är ett ganska omfattande jobb, förstås, vi har fortfarande mycket att göra där.

– Vi måste också jobba mycket med sourcing inom Sandvik för Mining, för det är ju en assemblyverksamhet, som bilindustrin. Vi köper mycket delar och bygger maskinerna, vi kan bli betydligt effektivare i den delen.

Olof Faxander har också fått kritik för förvärv av utestående aktier i dotterbolaget Seco Tools. Varför in och pilla i det som ändå har varit Sandviks mest lönsamma del?

– Helt i onödan släppte vi i väg 40 procent av kassaflödet i vår absoluta kärnverksamhet till minoriteten. Numera har vi en annan konkurrensbild. Våra huvudkonkurrenter Kennal Metal och Iscaar är globala bolag. Iscaar jobbar med ett antal helägda varumärken som konkurrerar med varandra.

Enligt Olof Faxander fick Sandvik också kritik när bolaget hösten 2007 köpte in minoriteten i tyska Walter. Men tvivlarna fick fel. Walter har vuxit och förbättrat lönsamheten. En av Affärsvärldens källor hävdar dock att framgången beror på att Walter haft en mycket stark chef som kunnat hålla kvar det som självständigt bolag. Det finns exempel på motsatsen. Franska Safety, till exempel, som köptes av Sandvik 1971, för en tynande tillvaro i dag.

– Det var mer ett lokalt franskt varumärke, så de har väl tappat lite och kanske aldrig tagit steget ut och blivit riktigt globala, som Seco och Coromant, säger Olof Faxander.

Olof Faxander har kastat upp många bolag i luften. Han har en tuff uppgift att långa dem, men det krävs för att aktieägarna ska bli nöjda. Huruvida man kommer att lyckas är omtvistat.

Fakta Olof Faxander

Född: 19 maj, 1970.

Familj: Fru och tre barn.

Utbildning: Bergsingenjör och ekonomexamen.

Bor: I Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm.

Kommer: Från Djursholm.

Om sig själv: ”Jag går in mycket för det jag gör och är en person som gillar att ta ansvar.”

Om ledarskap: ”Någonstans måste chefen fatta ett beslut, annars är du inte särskilt stark som ledare. Men alla anställda har rätt att bli lyssnade till och du blir en mycket bättre chef om du sätter dig ner och lyssnar på olika infallsvinklar på ett problem.”

Av: Lotta Dinkelspiel
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Börsblock Rekordstort avstånd till index

Vilken börsvecka! Börsindex uppgång på 4,3 procent innebar den överlägset bästa veckan hittills i år. Starka rapporter på löpande band [...]

ANALYSENTillväxten snart tillbaka

Bra orderingång och en relativt stabil utveckling i USA talar för att andra halvåret blir bättre för BTS.

Nya tider, nya kartor

Tidningen Johan Högberg Nya tider, nya kartor

Risken är att man nu måste lägga ett pussel utan att veta vilket motiv man jobbar mot.

Vad säger de om Andersson år 2164?

Tidningen Anders Lundborg Vad säger de om Andersson år 2164?

Det finns gott om politiska stridsämnen som på längre sikt är futiliteter.

På vinst och förlust

Tidningen Erik Hörstadius På vinst och förlust

Vår nye statsminister framstår plötsligt som det vänsterns stora vita hopp Håkan Juholt aldrig blev. 3

Agna bottenmetet

Tidningen Jonas Elofsson Agna bottenmetet

Tanken är att vaska fram några intressanta aktier, oavsett storlek, som fallit oförtjänt mycket.

Annons
Annons

Vinnare & förlorare

Aktienamn Förändring Aktuellt värde
Midso... +20,0% 36,0
Eniro +17,1% 8,8
Dedic... +15,7% 26,6
Stock... -8,7% 0,0
Formp... -7,0% 5,3
Midway A -5,6% 17,0

Räntor, valutor, olja

Ränta Förändring Aktuellt värde
3 mån +0,01 0,09%
Valuta Förändring Aktuellt värde
Dollar - -
Euro - -
Olja Förändring Aktuellt värde
Brent $/fat -0,50$ 86,33
Se fler Vinnare och Förlorare

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se