Bombardier kan ha lurat Världsbanken

2017-03-23 07:37 Affärsvärlden TT
Bild från Bombardiers tågtillverkning. Foto: All over press

När Bombardier i Sverige vann den mutmisstänkta affären om signalsystem i Azerbajdzjan kan företaget ha lurat Världsbanken, projektets största finansiär.

Upphandlingen tycks ha manipulerats, och nu utreds Bombardier, som kan bli avstängt från framtida projekt.

TT och SVT:s Uppdrag granskning kan avslöja nya uppgifter i hemliga handlingar från Bombardier Transportation Sweden AB. De stärker bilden att företaget manipulerade upphandlingen för att vinna det lukrativa kontraktet, i strid med de etiska kraven hos Världsbanken _ en mäktig instans när många investeringar i infrastruktur runtom i världen ska finansieras.

Ett Bombardier-lett konsortium vann 2013 upphandlingen av signalsystem för den azeriska järnvägen, ett kontrakt värt över 2,2 miljarder kronor.

I en projektbeskrivning från företaget står följande, under rubriken "Vinnande strategi":

"De ryska underleverantörerna har visat hur stark relation de har med den högsta nivån vid de azeriska myndigheterna genom att utfärda villkor för anbuden, som redigerats av (Bombardier i Ryssland) och baserats på (Bombardiers) lösning".

I strategin nämns också att affären ska gå via Multiserv Overseas. Det är ett brevlådeföretag som till synes helt omotiverat lägger på 450 procent, eller lågt räknat 570 miljoner kronor, när utrustning säljs mellan Bombardiers egna bolag i Sverige och Azerbajdzjan. Mutor, anser åklagaren Thomas Forsberg, som den 10 mars fick en Bombardier-chef häktad av domstol.

Multiserv kan kopplas till ryska affärsmän som gjort stora pengar på misstänkt korrupta upphandlingar från järnvägen i Ryssland.

"Bombardier fuskade"

– Bombardier fuskade definitivt när de vann upphandlingen, säger Forsberg.

Företaget vann i konkurrens med andra multinationella industrier som Siemens, Alstom och Thales. Världsbanken, finansierar 85 procent av projektet genom ett lån till Azerbajdzjan.

I ett pm från åklagaren finns ett internt mejl från den häktade chefen. Han skriver i december 2012 om sina hemliga möten i Azerbajdzjan med ledningen för järnvägen, med den grupp som sköter upphandlingen och en representant för Världsbanken. Gruppen enas om att "förbereda dokument om upphandlingen baserade på (Bombardiers) villkor vad gäller tekniska kriterier och kvalifikationer". Bombardierchefen skriver att "alla dessa aktiviteter måste vara hemliga".

Den azeriska sidan vill också att Bombardier ska ha ett till synes helt okänt företag som partner, Trans-Signal-Rabita. Partnern får cirka 375 miljoner kronor enligt avtalet, men tycks vara ett bluffbolag. TT och Uppdrag granskning har kunnat visa att Trans-Signal-Rabitas adress går till en lägenhet i ett fattigt kvarter i huvudstaden Baku.

Världsbanken vill ej kommentera

Utrikespolitiska institutets direktör Mats Karlsson var tidigare vicechef på Världsbanken. Han känner inte till Azerbajdzjanaffären i detalj, men vet hur Världsbanken ser på företag som betalar mutor:

– Det finns väldigt starka regler. Om korruption blir belagd hamnar man till slut på en offentlig lista över företag som förbjuds att vara med vid framtida Världsbanksfinansierade upphandlingar.

Bombardier har inte velat ställa upp på en intervju. Företagets presstalesperson Barbara Grimm skriver att man "samarbetar fullt ut med polisutredningen och den revision som utförs av Världsbanken". Bombardier förnekar att upphandlingen var manipulerad.

Världsbanken har avböjt en kommentar.

Affärsvärlden TT

Premiumnyheter

Aktuellt inom