Norsk storbank stäms för ”falsk” fondförvaltning

Norska Forbrukerrådet har på uppdrag av 137.000 småsparare meddelat att de tänker dra DNB Asset Management inför domstol för skötseln av sina aktivt förvaltade fonder.

Myndigheten, som mest liknar Konsumentverket i Sverige, skriver på sin hemsida att det ännu inte har bestämt ifall ärendet skall föras som en grupptalan på uppdrag åt alla kunder, eller i form av enskilda fall. DNB skall i alla fall stämmas på grunder att de ska ha tjänat 750 miljoner norska kronor under de senaste tio åren genom att ta ut höga förvaltningsavgifter på kundernas besparingar.

Det rör sig till stora delar om en liknande process som Aktiespararna driver mot Swedbank Robur i Sverige. Svenska myndigheter har dock sagt nej till att driva frågan vidare.

Den utsedda advokatfirman som skall företräda myndigheten, Mageli, uppges redan ha skickat över pappersdokument till DNB Asset Management. Där anklagar man fonderna för att inte ha varit ute på jakt efter vinnaraktier, utan istället låtit fonderna företrädesvis drivas av börsindex. Precis som i fallet med Swedbank Robur anklagas alltså DNB för att förvalta sina fonder som indexfonder och inte som aktiva fonder.

– ­Äntligen en konsumentorganisation som förstår sin roll. I Sverige har Konsumentverket, KO, Allmänna Reklamationsnämnden och Finansinspektionen inte gjort något i frågan. Detta trots att alla säger sig försvara konsumentens/spararens intressen, kommenterar Aktiespararnas vd Carl Rosén nyheten.

I en analys som professorerna Petter Bjerksund och Trond Døskeland vid Norska Handelshögskolan gjort på uppdrag av Forbrukerrådet, framhåller de i sin slutsats att data visar att det har förekommit en låg grad av aktiv förvaltning i fonderna.

– Därmed har kunden inte fått den tjänst som man har betalat för, fastställer dem.

Kunder som har tidigare krävt ersättning från banken för de höga förvaltningsavgifterna har fått sina förfrågningar förkastade.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.