Högtryck i e-handeln

Amerikanska näthandelsjätten Amazon köper ekomatkedjan Whole Foods. Det är tecken på både en alltmer butiksintegrerad e-handel, men också på att e-handeln är börsens gunstling.

De senaste tolv månaderna har e-handelsaktier stigit kraftigt, medan traditionella butikshandlare hamnat på efterkälken. Framför allt snabbväxande ­e-handlare har värderats upp. I typexemplet Amazon värderas analytikernas förutspådda – men ännu ej synliga – övervinster högt. Konsensusbilden är att Amazon är smarta som jagar nya intäktsströmmar i stället för att optimera lönsamheten.

Långsamväxande men minst lika lönsamma e-handelsbolag värderas mer styvmoderligt. Det gäller Williams-Sonoma och HSN, vars växande e-handel kompenserar för skrumpnande kanaler som postorder och tv-shopping.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här